7 frågor: vd Peter Bronsman
– Det har varit ett ganska bra år och vi växer trots allt vår volym med 5 procent på vår största och viktigaste marknad Storbritannien. Det var främst två externa faktorer som påverkade oss där under 2017: pundkursen och den regnigaste sommaren på 100 år. Om det hade varit en normal sommar som under 2016 så hade vi haft en ytterligare ökning. Förr var Kopparbergs ett mycket mindre bolag och då var påverkan från en fluktuerande pundkurs mycket mindre. I dag motsvarar en förändring av pundkursen med 10 procent cirka 100 miljoner kronor.
– Till och med lite till. Vi arbetar aktivt med att försöka få en balanserad valutaexponering över tid genom att öka våra inköp i pund. Kopparbergs hedgar inga valutaflöden längre. Vi gjorde det efter Brexit, men de säkringarna gick ut andra kvartalet 2017. Kopparbergs är inget finansiellt bolag utan vi ska i första hand fokusera på att sälja produkter.
– I slutet av 2017 började en ganska stor del av våra inköp av bland annat råvaror och förpackningar ske i pund. Om vi kan nå 30 procent av inköpen i pund så är det bra. Över tid hoppas vi på att valutamixen blir mer balanserad genom att vi växer och blir stora på fler marknader.
– Vi har redan i dag partner som tappar våra produkter i Storbritannien. I dagsläget utvärderar vi hur vi kommer gå vidare med detta.
– Australien, USA och Sydafrika. I Australien har vi stora planer och där kommer vi växa mycket mer. På sikt räknar vi med att tappa cidern på plats. När volymerna ökar får vi inte komma i en situation där vi inte kan leverera. Australien är ett ”mini-England” fast med mycket bättre väder, och cider passar egentligen mycket bättre där än i England.
– Sydafrika är det näst största volymlandet vad gäller cider, men det stora raset i valutan rand är ett stort problem. Om vi ska lyckas i Sydafrika så måste vi göra hela produktionen där nere.
– Spanien är vår snabbast växande exportmarknad just nu. Den marknaden är jätteviktig för den brittiska marknaden och fångar upp resemönstret mellan Storbritannien och Spanien, det vill säga så som Kopparberg började sin expansion en gång i tiden. Kopparbergs tänker precis i samma banor nu som vi gjorde på 90-talet. Vi har dock inga planer på att tappa i Spanien. Cypern och Grekland är samma tema som Spanien, dock jobbar vi med distributörer där.
– Estland är en relativt stor marknad per capita. Det kan vara en inkörsport för Ryssland. Vi måste veta att de verkligen gillar smakerna och ha en story med oss. Vi tror att smakpreferenserna är ungefär desamma i baltländerna som i Ryssland. Prio ett är därför att först lyckas i Estland, då vi tror att det kan vara en språngbräda in i Ryssland lite senare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.