ABNW räknar med break-even nästa år

A Brand New World halverar sin förlust och räknar med att nå både breakeven och en omsättning på 600 Mkr under nästa år. Stora förväntningar finns på samarbeten med amerikanska Lucent och brittiska innehållsleverantören Megabeam.

A Brand New World, som under förra veckan ådrog sig uppmärksamhet med anledning av märkliga ägarturer i bolaget, redovisade halverad förlust för perioden januari-september. Resultatet blev minus 164 Mkr, att jämföras med 377 Mkr för motsvarande period förra året. Detta på en omsättning på 26 Mkr, jämfört med tidigare 19 Mkr. Trots att företaget därmed har bommat sitt eget omsättningsmål på 200 Mkr för år 2000 skruvar man inte ner på tillväxtambitionerna. Antalet anställda har under perioden ökat från 166 till 223 personer och till nästa år ska omsättningen upp till 600 Mkr. ”Att vi inte nådde omsättningsmålet i år berodde huvudsakligen på att försäljningen har blivit försenad. Framförallt gäller detta våra kunder i Sydostasien, som inte har lagt ordrar i den utsträckning som de tecknat sig för. Men på det hela taget utvecklas vår orderstock enligt plan och med de fakta vi har att tillgå bedömer vi målet som realistiskt”, säger finanschefen Jan Arpi vid en telefonkonferens i samband med rapporten. Någon siffra på hur stor orderstocken är i dagsläget vill han dock inte ge, men anger att även målet att nå break-even under slutet av nästa år står fast. Som ett led i att öka försäljningen fokuserar bolaget nu på två strategiska samarbeten som man väntar sig mycket av. Under perioden har ett samarbete med amerikanska Lucent inletts, som i dagsläget omfattar enstaka konsultuppdrag. ”Vi ska väl visa vad vi kan först, men i ett senare skede kan det innebära både samarbeten inom forskning och kommunikationslösningar och olika former av samägande i vissa projekt.”

ABNW har även tecknat ett joint venture-avtal med den brittiska innehållsleverantören Megabeam Media Ltd. Genom upprättandet av samriskbolaget Megabeam Networks, där ABNW äger 49 procent, är tanken att skapa en ny typ av operatör som levererar tjänster över licensfria frekvensband. En global lansering planeras, med början i Storbritannien och Skandinavien under första kvartalet nästa år. Enligt finanschefen Jan Arpi väntar man sig mycket av samarbetet, och värdet av det återspeglas inte i dagens kurs.

”Vi ser mycket positivt på det samarbetet och det värde som vi väntar oss av det samarbetet återspeglas inte i dagens kurs. Men vi föredrar att kommunicera saker först när bläcket på avtalen har torkat, och kommer inom kort att återkomma om detaljer om det samarbetet”, säger Jan Arpi som också slår fast att ABNW inte har några ekonomiska åtaganden när det gäller det nya bolaget. ”Vi svarar inte för finansieringen. Det finns en rad intressenter som vill in i det bolaget, tanken är att det ska bli fler delägare i bolaget och att dessa ska stå för finansieringen.”

När det gäller den egna finansieringen har bolaget tidigare annonserat att nuvarande kassa, som enligt rapporten uppgick till 129 Mkr i slutet av september, räcker till början på nästa år. På en extrainsatt bolagsstämma i förra veckan fick styrelsen ett bemyndigande att emittera 10 miljoner aktier vilket, baserad på dagskursen, skulle kunna dra in cirka 270 Mkr till företaget. ”Det är i dagsläget inte fastställt i vilken form eller när den blir av och vi håller på att se över finansieringen. Senast i mars nästa år, så mycket kan jag säga.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.