Absolut säljrekord
Den svenska vodkan Absolut ökade försäljningen med 6 procent under det senaste räkenskapsåret 2009/2010, ett finansiellt år som slutade 30 juni 2010. Det framgår av Pernod Ricards bokslutskommuniké på torsdagen.
Absolut s försäljning ökade 6 procent till 9,4 miljarder liter. Också räknat i omsättning steg försäljningen av Absolut med 6 procent.
Absolut befäster därmed platsen som största spritmärke i Pernod Ricard.
Bolagets totala försäljning uppgick till 7,1 miljarder euro, cirka 67 miljarder kronor, en nedgång från året före med 2 procent. Koncernens vinst efter skatt uppgick till knappt 1 miljard euro, cirka 9 miljarder kronor.
Pernod Ricards största varumärken 2009/2010:
1. Absolut, 9,36 miljarder liter (+ 6 procent från föregående år)
2. Ballentines 5,31 miljarder liter ( – 4 procent)
3. Ricard 4,86 miljarder liter ( 0 procent)
4. Chivas Regal, 3,78 miljarder liter (+1 procent)
5. Havana club, 3, 15 miljarder liter (+ 3 procent)
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.