Aktiemarknaden vill ha fler svar från H&M
I förra veckan höll en av börsens nationalklenoder, H&M, som varit noterat sedan 1974, för första gången en kapitalmarknadsdag. Kursen hade dalat i över två års tid och aktiemarknadens informationsunderläge gentemot den storköpande huvudägaren Stefan Persson hade helt enkelt blivit för stor. På ett fullsatt Cirkus i Stockholm erkände såväl styrelseordförande Stefan Person som vd Karl-Johan Persson att H&M misslyckats med att uppfylla både sina egna och aktiemarknadens förväntningar.
Om 2017 var året då H&M blev krismedvetna är 2018 året då bolaget blev ett mer transparent börsbolag för sina dryga 266 000 aktieägare. Efter kapitalmarknadsdagen kunde aktiemarknaden konstatera att bolagets onlineförsäljning i princip är i sin ordning och lite mer lönsam än väntat. Onlinekanalen stod för 12,5 procent av H&M-gruppens totala försäljning och för 22 procent av rörelseresultatet 2017. Den historiska och förväntade tillväxten ser ut att vara god. 2018 blir dessutom det första året då mer pengar investeras i den digitala plattformen än i butiksexpansionen.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här