Aktiemarknaden vill ha fler svar från H&M

H&M möter ökad konkurrens från flera håll. Aktiemarknaden vill ha svar på hur bolaget ska hantera det.

I förra veckan höll en av börsens nationalklenoder, H&M, som varit noterat sedan 1974, för första gången en kapitalmarknadsdag. Kursen hade dalat i över två års tid och aktiemarknadens informationsunderläge gentemot den storköpande huvudägaren Stefan Persson hade helt enkelt blivit för stor. På ett fullsatt Cirkus i Stockholm erkände såväl styrelseordförande Stefan Person som vd Karl-Johan Persson att H&M misslyckats med att uppfylla både sina egna och aktiemarknadens förväntningar.

Om 2017 var året då H&M blev krismedvetna är 2018 året då ­bolaget blev ett mer transparent börsbolag för sina dryga 266 000 aktieägare. Efter kapitalmarknadsdagen kunde aktiemarknaden konstatera att ­bolagets onlineförsäljning i princip är i sin ordning och lite mer lönsam än ­väntat. Onlinekanalen stod för 12,5 procent av H&M-gruppens totala försäljning och för 22 procent av rörelseresultatet 2017. Den historiska och förväntade tillväxten ser ut att vara god. 2018 blir dessutom det första året då mer pengar investeras i den digitala plattformen än i butiksexpansionen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här