Alibaba slår tillbaka mot kritik

Alibaba väljer nu att via den egna nyhetssidan Alizila bemöta den kritik som under helgen publicerades i en artikel i Barrons.

Artikeln ifrågasatte en rad egenskaper hos Alibaba, och såg att en nedgång om 50 procent var mer sannolik än att aktien, i enlighet med de positiva riktkurserna som finns, går upp lika mycket.

Alibabas chef för internationella relationer, Jim Wilkinson, skriver i ett öppet brev att bland annat pe-talet beräknats med felaktiga siffror.

Han väljer även att korrigera den uträkning gällande Alibabas enligt egna siffror som visar att de hade en väldigt stor del av de kinesiska e-handelskunderna. Den kinesiska kundbasen reviderades upp med 7 miljoner vilket i sig är en liten del, samtidigt ser Wilkonson att Alibaba är störst och att det därför inte är orimligt att man har en stor marknadsandel i Kina.

Den av Alibaba uppgivna siffran för vad medelkunden spenderar, som var i linje med vad en amerikansk konsument spenderar på e-handel totalt, korrigerades kraftigt.

Det öppna brevet är vidare väldigt kritiskt till hur Barrons framställt ägarförhållande och en misstro mot rapporterade nyckeltal.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.