Alibaba
Alibaba slår tillbaka mot kritik
Artikeln ifrågasatte en rad egenskaper hos Alibaba, och såg att en nedgång om 50 procent var mer sannolik än att aktien, i enlighet med de positiva riktkurserna som finns, går upp lika mycket.
Alibabas chef för internationella relationer, Jim Wilkinson, skriver i ett öppet brev att bland annat pe-talet beräknats med felaktiga siffror.
Han väljer även att korrigera den uträkning gällande Alibabas enligt egna siffror som visar att de hade en väldigt stor del av de kinesiska e-handelskunderna. Den kinesiska kundbasen reviderades upp med 7 miljoner vilket i sig är en liten del, samtidigt ser Wilkonson att Alibaba är störst och att det därför inte är orimligt att man har en stor marknadsandel i Kina.
Den av Alibaba uppgivna siffran för vad medelkunden spenderar, som var i linje med vad en amerikansk konsument spenderar på e-handel totalt, korrigerades kraftigt.
Det öppna brevet är vidare väldigt kritiskt till hur Barrons framställt ägarförhållande och en misstro mot rapporterade nyckeltal.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.