Amazon ökar sakta men säkert inom svensk onlinehandel

Mer än 12% av svenskarna har handlat på svenska Amazon.se sedan lanseringen, visar en ny studie från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet i samarbete med undersökningsföretaget Norstat. Det framgår av ett pressmeddelande.
Amazons grundare och VD Jeff Bezos.
Amazons grundare och VD Jeff Bezos. Foto: AP Photo/Ted S. Warren/TT
Det som driver köpen är framförallt elektronik. Kunderna upplever också att nätjätten har ett brett sortiment och låga priser. Hållbarhet, kompetens och kvalitet är däremot inget som påverkar svenskarnas vilja att testa att handla på Amazon.se.

Amazon öppnade sin svenska webbplats den 28 oktober förra året.

Just nu har mer än 12% av svenska folket mellan 16 och 74 år och 16% av de som är under 40 år eller handlar online minst en gång per månad provat att handla på Amazon.se. Fortsätter det så här har 50% av svenskarna och 70% av de som brukar handla online testat Amazon.se om två år. Detta är några av slutsatserna forskarna Johan Anselmsson och Burak Tunca drar efter att följt 6 000 svenskar under mer än fem månader.

Johan Anselmsson är professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Burak Tunca är universitetslektor i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.