Apple petar ner Samsung från tronen

Apple tog i fjärde kvartalet 2014 över Samsungs position som nummer ett i den globala försäljningen av smartphones. Det sydkoreanska bolaget har haft förstaplatsen sedan 2011.

Den globala försäljningen av smartphones ökade med drygt 28 procent under 2014 och stod för två tredjedelar av den totala försäljningen av mobiltelefoner.  Det framgår av ett pressmeddelande från analysfirman Gartner.

Den globala försäljningen av smartphones ökade med 29,9 procent till 367,5 miljoner (282,9) i fjärde kvartalet och ökade med 28,4 procent till 1.244,9 miljoner (969,7) för helåret 2014.

”Samsungs prestation på smartphone-marknaden försämrades ytterligare i fjärde kvartalet 2014 när bolaget tappade nära 10 procentenheter i marknadsandelar”, säger Anshul Gupta, ansvarig analytiker på Gartner.

”Samsung fortsätter att kämpa för att ta kontroll över sina förlorade marknadsandelar på smartphones, vilken nådde sin högsta nivå i tredje kvartalet 2014. Den nedåtgående trenden visar att Samsungs andel av den lönsamma premiummarknaden för smartphones har kommit under signifikant press”, fortsätter Anshul Gupta.

”Med Apple som dominerar premiummarknaden för smartphones och med kinesiska leverantörer som i ökad utsträckning erbjuder kvalitetshårdvara till lägre priser, kan Samsung genom ett solitt ekosystem av appar, innehåll och unika tjänster erbjuda mer lojalitet och långsiktiga skillnader i den övre prisklassen på marknaden”, säger Roberta Cozza, analyschef på Gartner.

Apple ökade sin marknadsandel till 20,4 procent (17,8) i fjärde kvartalet 2014. Samsung föll till 19,9 procent (29,5) medan Lenovo (inklusive Motorola) ökade till 6,6 procent (5,8) och Huawei var oförändrad på 5,7 procent (5,7). Xiaomi steg till 5,1 procent (2,0) medan övriga aktörer steg till 42,4 procent (39,3).

När det gäller operativsystem ökade Android sin dominans till 80,7 procent (78,5) vid utgången av 2014 jämfört med föregående år. Apples iOS backade något till 15,4 procent (15,5) medan Microsofts Windows backade till 2,8 procent (3,2) och BlackBerry föll till 0,6 procent (1,9). Övriga operativsystem stod för 0,5 procent (0,9).

Den totala globala försäljningen av mobiltelefoner, inklusive enklare så kallade featurephones, steg med 3,8 procent till 1.879,0 miljoner (1.808,6) för helåret 2014.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.