Armfelt om Evolution: ”En kampanj för att smutskasta bolaget”

Evolution kunde ha kommunicerat bättre hur bolaget jobbar - men min bedömning är att det inte ligger något i anklagelserna om att bolaget har kunder i länder som omfattas av amerikanska sanktioner, säger fondförvaltaren Carl Armfelt till Affärsvärlden.
Carl Armfelt. TIN Fonder
Carl Armfelt ger inte mycket för kritiken mot Evolution.

”Det stämmer inte att Evolution har kunder i länder som omfattas av amerikanska sanktioner – det är en kampanj för att smutskasta bolaget”. Så säger TIN Fonders förvaltare Carl Armfelt till Affärsvärlden. Han äger livekasinobolaget i sin fond och har följt nyhetsflödet om att det finns anklagelser om att Evolution tar emot olagliga bet samt bedriver verksamhet i länder som omfattas av sanktioner.

Evolution har kommenterat anklagelserna i ett pressmeddelande. Bolagets svar var sakligt och balanserat, anser Armfelt. Men han tycker att OMXS30-jätten kunde ha kommunicerat bättre med marknaden.

”De skulle behöva vara mer explicita och förklara hur man jobbar med sådana här frågor”, säger han.

”BEHÖVER VARA MER EXPLICITA”

Armfelt menar att Evolution ställer hårda krav på sina kunder och att bolaget utvecklar verktyg som gör det möjligt för operatörerna att i sin tur hålla koll på de som spelar. Det kan vara kunder som fuskar eller liknande, säger han.

”De skulle behöva vara mer explicita och förklara hur man jobbar med sådana här frågor.”

Bank of America ser köpläge i Evolution efter kursfallet

Har du framfört den kritiken till bolaget?

”Vi har en dialog med alla bolag som vi investerar i om sådana här frågor. Det gäller även Evolution.”

EVOLUTION RASADE

Evolution-aktien tog rejält med stryk i torsdags och rasade då långt över 10%. Armfelt vill inte kommentera aktiens rörelser, men konstaterar att ”värderingen nu är tillbaka på samma nivå som strax efter börsintroduktionen”.

”Sedan får man själv ställa sig frågan om det är rätt eller fel”, säger han.