Armfelt: Väldigt billigt bland de globala spelbolagen

Det är fortfarande väldigt billigt bland de globala spelbolagen, om man tittar på kassaflödesvärderingarna relativt varumärken. Det uttrycker fondförvaltaren Carl Armfelt i programmet EFN Marknad.
På frågan om vilket bolag som har bäst pipeline så anses Take-Two Interactive spela i en egen liga.

“Det finns inget annat bolag som har så fina varumärken, och så bred och djup pipeline”, säger aktieförvaltaren.

På värdering lyfter han fram Ubisoft som ett intressant case.

“Ubisoft har en mycket finare pipeline nu jämfört med ett år sedan. Det är ett bolag som handlas till 17 gånger rörelseresultatet (ebit). Det är billigt och har momentum i titlar”, förklarar förvaltaren.

Enligt Armfelt kan en bidragande orsak till den attraktiva värderingen vara att bolaget är noterat i Frankrike. Detta till skillnad från USA och Sverige där man nu bedöms ha bättre förståelse för spelsektorn och värderar den därefter.

Han pekar på att det inte finns lika många jämförbara bolag i Frankrike och Ubisoft framstår som lite förbisett.

Förvaltaren Helen Broman på Lannebo som också gästar programmet lyfter själv fram den japanska speljätten Nintendo, som man plockade in i mars. Hon pekar på att bolaget har en stark portfölj av varumärken, däribland Animal Crossing: New Horizons som hittills i år sålt i över 22 miljoner exemplar. Omsättningstillväxten för Nintendo löd hisnande 108,1 procent i det senaste kvartalet.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här