Återhämtning för modehandeln: ”Hade behövt se ännu starkare siffror”

Försäljningen av såväl skor som kläder steg i oktober. Dock efterlyser Svensk Handel en ännu starkare återhämtning.
Klädhandel, modehandeln
Foto: Hasse Holmberg / TT

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och inom e-handeln ökade med 15% i oktober jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln ökade med 5%. Dock ökar klädhandeln bara med 0,2% jämfört med 2019 och skohandeln backar med 13,2%. Det visar Stilindex från Svensk Handel Stil.

“Att återhämtningen fortsätter inger hopp för svenska handlare. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi hade behövt se ännu starkare siffror. Nu hoppas vi att för handeln viktiga högtider, som Black Friday och julhandeln, ska snabba på denna process”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Samtidigt pekar han på logistikproblemen, där höjda fraktkostnader varor som riskerar att inte komma fram i tid kan tynga kläd- och skohandeln.

“Utöver pandemifrågan tvingas svenska modehandlare också kämpa med illojal konkurrens från e-handelsplattformar som Amazon och Wish. Det är viktigare än någonsin att konkurrens sker på lika villkor och att globala e-handelsjättar avkrävs samma ansvar som den mindre handlaren i Sverige”, säger Mats Hedenström.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.