Awardit vill köpa tyska Prämie Direkt för 17,5 miljoner euro

Lojalitetsprogramsbolaget Awardit har tecknat ett preliminärt förvärvsavtal av tyska lojalitetsbolaget Prämie Direkt för en köpeskilling om 17,5 miljoner euro. 3,5 miljoner euro av detta ska betalas i aktier, framgår det av ett pressmeddelande.
Euro, dollar.
Foto: Michael Probst/TT
Härnäst ska en ”due diligence”-process genomföras med målet att genomföra transaktionen och tillträdet i november månad.

2020 omsattes 18,7 miljoner euro med ett rörelseresultat om 1,2 miljoner euro. Det ger en bakåtblickande värderingsmultipel om cirka 14,6 gånger ebit-resultatet.

”Jag känner Awardit och dess ledning sedan flera år och våra företag passar perfekt ihop. Tillsammans blir vi en av de största spelarna inom Loyalty Management i Europa. Jag är övertygad om att Awardits förvärvsstrategi är helt rätt och Prämie Direkt är förberett för en gemensam framgångsresa”, kommenterar tyska bolagets VD Jörg Behnke.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.