Bemannare i omkörningsfilen

Bemanningsföretaget Proffice har ett bra läge. Ledningen har förvandlat bolaget från en extremt konjunkturkänslig verksamhet till raka motsatsen, ett stabilt bolag. På sikt kan lönsamhet och tillväxt bli ännu bättre.

Orden uttalades aldrig högt. Men på sista raden i power point-presentationen hade Lars Kry, Profficechefen, smugit in en formulering som kontrasterar skarpt mot den vanliga torra analytikerprosan.

“Get those tires burning”, var budskapet som de samlade analytikerna kunde ta del av i samband med rapportpresentationen för två veckor sedan.

Kör så det ryker, alltså.

Om det är det brända gummits taktik som genomsyrar bolaget så har den varit lyckad under de snart två år som Lars Kry har suttit i förarsätet. Bolaget har lyckats hoppa över finanskrisen och redovisade för fjolåret en rekordvinst på 160 miljoner kronor.

Annat var det under den förra lågkonjunkturen. Då redovisade Proffice förluster tre år i rad fram till 2005. Den här gången är bolaget branschetta när det kommer till lönsamhet. Och försäljningsfallet under fjolåret begränsades till 9 procent samtidigt som de stora utländska konkurrenterna Manpower och Adecco tappade ungefär en tredjedel av försäljningen och gjorde oväntade förluster.

I år ökar efterfrågan igen när branschen upplever den starkaste återhämtningen sedan uthyrning av arbetskraft blev tillåten för snart 20 år sedan. För Proffice resulterade återhämtningen inom det största affärsområdet, personaluthyrning, i en försäljningsökning med 11 procent under det senaste kvartalet.

Det finns flera faktorer som förklarar Proffices framgång de senaste åren.

* Marknaden växer snabbare än BNP när en ökad andel av arbetskraften jobbar som konsulter eller hyrs ut från bemanningsföretag.

* En slimmad organisation i svenskt och nordiskt näringsliv efter finanskrisen ställer allt större krav på att hyra in arbetskraft vid toppar.

* Koncernen driver flera bolag som drivs som egna specialiserade lådor. Bolagen har inriktat sig på bemanning och uthyrning inom en rad områden, it, stafettläkare, life science och nu senast ekonomipersonal, allt från finanschefer till assistenter.

* Långa ramavtal med bolag som Ica och Ericsson, Statoil och SEB.

* En omställningsdivision, specialiserad på att hantera personal som varslats om uppsägning, har lyft koncernen när uthyrningen mattades av för två år sedan. Nu ökar uthyrningen igen.

* Mindre förvärv, som häromveckan när en norsk (men huvudsakligen i Sverige verksam) stafettläkarfirma köptes in. Bolaget omsätter cirka 200 miljoner kronor.

* Ny ledning. Två chefer från branschettan Manpower har tagit ordförandeposten respektive vd-posten i bolaget, nämligen Lars Murman och Lars Kry, samtidigt som bolaget har en ny huvudägare: Finländska riskkapitalbolaget Capman övertog förra året den positionen från Christer Hägglund.

Ledningen har genomfört förändringar som har förvandlat bolaget från en extremt konjunkturkänslig verksamhet, i stil med ett verkstadsföretag, till raka motsatsen – en stabil verksamhet över tiden, ungefär som en butikskedja.

Är förändringen till ett långsiktigt vinstgivande företag uthållig?

Det främsta argumentet för den som hävdar motsatsen är det faktum att den danska och finska rörelsen, som står för blott 5 procent av försäljningen, förlorar pengar. Men Finland har vänt uppåt och i Danmark är förlusten liten i pengar räknat, minus 7 miljoner kronor under första halvåret i år. Det värsta som kan hända är att Proffice lägger ned verksamheten i Danmark med goodwill-förluster som följd.

Affärsvärlden tror för sin del att bolaget på sikt går ännu bättre. Ett av de finansiella målen är att nå en rörelsemarginal på 6 procent, att jämföra med nivån under det senaste kvartalet, 2,3 procent. Lars Kry tycker inte att målet är för högt satt.

– Nej, den (6-procentsnivån) har vi aldrig nått. Men det är fullt realistiskt. Tar vi bara det senaste kvartalet i Sverige så gjorde vi 6 procent. Tidigare år har vi gjort 9 procent i Sverige vissa kvartal. Vi har sagt att vi ska nå dit 2013, så vi har några år på oss, säger Kry.

Samma år ska bolaget nå en försäljning på 7 miljarder kronor, enligt en uttalad “ambition”, vilket betyder en tillväxt på 15 procent om året. Riktigt ända fram når bolaget knappast. Inte ens om man kör så det ryker.

Sju frågor till vd Lars Kry

Storägaren Christer Hägglund sålde i fjol i två omgångar storposter av aktier. Har hans engagemang ändrats?

– Nej, jag tycker inte det. Det är samma engagemang.

Hur märks det att finländarna är nya storägare?

– De jobbar genom styrelsen. Det är så man får verka. Vi har en ny styrelseordförande också, Lasse Murman.

Ni två byggde upp Manpower till Sverigeetta, med 45 procents marknadsandel. Nu ska Proffice bli mest framgångsrikt. Vad ligger i det ordet?

– För mig är definitionen att Proffice alltid ska ligga i framkant med nya produkter och nya tjänster. Vi är proaktiva, tänker nytt och är alltid på tå. Vi kör så det ryker och det är klart – det här bolaget ska kännetecknas av en god intjäning.

Vilket bolag har den positionen just nu?

– Inget. Alla ligger i en kludd i mitten.

Du tycks mena att ni har problem i Norge med kulturskillnader?

– Inte problem, men jag ser utmaningar. Jag vill att Proffice i Norge ska bli mycket mer proaktivt och aggressivt i säljet. Andra norska bolag är mer säljinriktade än vi är.

Hur stort är ert förvärvsutrymme med de finansiella mål ni har?

– Ska man göra förvärv av allting är det en bra bit över 200 miljoner kronor, inklusive lån och den kassa vi vill ha kvar.

Allt fler talar om risken för en dubbeldipp. Hur ser det ut din bransch?

– Det ser positivt ut. Här och nu ser det bra ut. Men om det ser bra ut om ett halvår kan jag inte överblicka. Jag ser just nu inga mörka moln.

Köpvärd efter nedgången

Vi har varit positiva till Proffice sedan de mörkaste dagarna under finanskrisen. Då konstaterade vi att det krävdes en total kollaps av arbetsmarknaden för att motivera den nedtryckta kursen.

Så blev det inte. Kursen steg 200 procent förra året. Men bolaget tillhör dem som har backat på börsen i år, ned 12 procent.

Ett bra tillfälle att köpa aktier. Visst – årets vinst faller jämfört med fjolårets, men redan nästa år skjuter den fart igen. En ny dyster lågkonjunktur då? Med åtföljande varselvåg?

Blir det så är Proffice ändå ett bra bet. Bolagets nya roll som arbetsmarknadsregulator syns ännu inte i kursen. Och det är inte rättvist.

För 2011 blir direktavkastningen nära 4 procent samtidigt som p/e-talet inte är högt, kring 13. Om bolaget når sin egen utopi-ambition, 15 procents årlig tillväxt fram till 2013, kan aktien vara värd 40-50 kronor. Utnyttja kurssvackan nu till att köpa aktier. På ett års sikt är riktkursen 30 kronor.

Uppsida

* Inbyggd motkonjunkturell verksamhet.

* Inga förluster under svaga 2009.

* Kan nå lönsamhetsmålet nästa år.

* Driven ledning.

* Mest lönsamma bolaget i branschen.

* Resurser till att köpa verksamhet.

Nedsida

* Högt värderat.

* Lågmarginalverksamhet.

* Stor personalomsättning – ingen lojalitet.

* Fortsatt lågkonjunktur pressar aktien.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund