Björn Borg ökar rörelseresultatet

Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade under perioden.
Björn Borg
Foto: Björn Borg
Omsättningen steg 22,7% till 226,6 miljoner kronor (184,7). Nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers uppgick till 91,2 miljoner kronor (85,6), en ökning om 6,6%.

Bruttovinstmarginalen var 50,0% (53,3). Nedgången uppges vara tillfällig och ett resultat av ökade fraktkostnader och av negativa valutaeffekter.

Rörelseresultatet blev 29,3 miljoner kronor (22,4), med en rörelsemarginal på 12,9% (12,1).

Resultatet efter skatt blev 23,1 miljoner kronor (21,3), en ökning med 8,5% mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 0,92 kronor (0,85).

”2022 inleds mycket starkt med 22,7% tillväxt jämfört med föregående år och jag kan konstatera att vårt momentum från 2021 också fortsätter under 2022”, kommenterar vd Henrik Bunge.

Björn Borg, Mkr Q1-2022 Q1-2021 Förändring
Nettoomsättning 226,6 184,7 22,7%
Rörelseresultat 29,3 22,4 30,8%
Rörelsemarginal 12,9% 12,1%
Nettoresultat 23,1 21,3 8,5%
Resultat per aktie, kronor 0,92 0,85 8,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets