Boc: En partner för AGA
Det har under 1990-talet kontinuerligt spekulerats i uppköpeller samgåenden i industrigasbranschen. En förklaring är ettstarkare pristryck i gasbranschen som bland annat bottnar i attkonkurrenssituationen succesivt skärpts. De 5-6 stora ochglobala gasproducenterna försöker få upp tillväxten genom engeografisk expansion och kapacitetsutbyggnad, vilket påverkatpriserna negativt.
STARKT KONCENTRERADAtt industrigasbranschen är starkt koncentrerad till en handfullstora bolag kan förvisso uppfattas som att branschstrukturen ärfärdig. Men den svaga rörelsemarginalutvecklingen hos de mindreaktörerna, dit AGA hör, visar att det kan vara dags för enytterligare konsolidering i branschen. AGA:s marginaler ärvisserligen inte undermåliga, men företagsledningens beslut omtvå omfattande omstruktureringskostnader 1997/1998 för atteffektivisera bland annat produktions- ochdistributionsorganisationerna vittnar om att gasföretaget harsvårt att nå sina egna mål. Företagsledningen vill nå enrörelsemarginal på 15 procent och en avkastning på eget kapitalom 15 procent.
Vad vill Gas vision?
Det intressanta är att schweiziska investeringsbolaget Gasvision, som numera är huvudaktieägare i AGA efter ytterligareaktieköp 1997/1998, visat ökad otålighet kring gasbolagets i detnärmaste kroniskt svaga kursutveckling. Gas vision lär krävafler styrelseplatser, idag är Peter Sjöstrand den enderepresentanten för Gas vision, i AGA inför bolagsstämman senarei vår. Vad Gas vision vill åstadkomma är inte klart, meninvesteringsbolaget äger även aktier, låt vara att aktiepostenär liten, i den brittiska gasproducenten Boc. Även om dettaförhållande inte skall överdramatiseras finns det skäl attgranska hur de två bolagen passar ihop.
Intrycket är att AGA och Boc, som sysslar även med en del annatutöver gas, har en god passform. Britterna har en storgasverksamhet i Asien. Det svenska bolaget finns knappt i Asien,vilket förklaras av att den förre AGA-chefen Marcus Storch ansågatt expansionsutrymmet var tillräckligt stort i Östeuropa. Detfanns inte tillräckligt med ekonomiska resurser för att klara enetablering i båda tillväxtregionerna löd resonemanget. Ensammanslagning mellan de två gasföretagen skulle därför lösaAGA:s frånvaroproblem i Asien. I Europa, där både AGA och Boc ärstora, överlappar företagen varandra, men på respektivehuvudmarknader är konkurrenssituationen förhållandevis liten. IStorbritannien, som är Boc:s huvud- och hemmamarknad, har AGA enbegränsad verksamhet. Att bolagen överlappar varandra skaparemellertid ett stort besparingsutrymme eftersomparallellinvesteringar kan undvikas. Investeringsnivån är myckethög i gasbranschen.
MÖTE I SYDAMERIKADet är istället främst i Sydamerika som de två gasföretagen möts,låt vara att båda även är etablerade i Nordamerika. Ettsamgående skulle därför kanske ogillas av de konkurrensvårdandemyndigheterna där, men det skulle kunna lösas genom att delarsäljs ut. Det finns alltså både marknadstäcknings- ochkostnadsfördelar med en affär mellan Boc och AGA.
Boc passar
Boc gasrörelsen,milj pund 1997 1996Omsättning 2830 2814Rörelseres 416 408Marginal, % 14,7 14,5för AGA AGA,mkr 1997 1996Försäljning 14408 12860Rörelseresultat 1742 1595Marginal, % 12 12,4Finansnetto -101 162Resultat 1641 1757
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.