Hongkong
Bolagen som påverkas av Hongkong-demonstrationerna
Enligt Cathay Pacific har de eskalerande demonstrationerna lett till en minskning av inkommande passagerare i juli. Bolaget påpekade även att allt fler passagerare väljer att flytta fram sina bokningar.
Turismen i Hongkong har minskat markant, speciellt från Kina, noterar Reuters. Flera länder, såsom Storbritannien, Japan, Singapore och Australien, har även utfärdat varningar i samband med resor till Hongkong.
I måndags ställdes 200 flyg in i Hongkong i samband med demonstrationerna och på flygplatsen befinner sig även invånare som delar ut flygblad till turister med information om stadens kris. The Hongkong and Shanghai Hotels, som äger Peninsula Hotels, hänvisade till en oro över det avtagande antalet turister samt ekonomin överlag.
“Vi är oroliga över hur denna politiska osäkerhet kommer att påverka våra resultat, speciellt då en stor del av våra intäkter kommer från Hongkong”, sade Clement Kwok, vd för The Hongkong and Shanghai Hotels.
Fler bolag har tidigare talat om den effekt demonstrationerna har på verksamheter i regionen. I juni vinstvarnade exempelvis kosmetikabolaget Bonjour Holdings med hänvisning till demonstrationerna.
Schweiziska Swatch, som bland annat tillverkar klockorna Omega och Tissot, meddelade i juli att intäkterna minskat med 10 procent i Hongkong, som är världens största exportmarknad för klockindustrin. Bakom försäljningsminskningen hänvisade bolaget till de politiska protesterna.
Detaljhandelsförsäljningen, som är en central del av Hongkongs ekonomi, minskade med 6,7 procent i juni jämfört med samma månad i fjol.
Initialt berodde demonstrationerna på förslaget om upprättandet av ett utlämningsavtal med Fastlandskina, ett förslag som nu inte längre är aktuellt. Protesterna har sedan dess fortsatt och i stället riktat in sig mot Hongkongs ledare Carrie Lam, som befolkningen nu vill ska avgå.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.