Bör banta mer

Gummikonglomeratet Trelleborg måste få en tydligare struktur. Det kommer att kosta. Vi rekommenderar fortsatt sälj. SÄLJ

Ägarnas inställning genom åren verkar ha varit att allt som har med gummi att göra gillar vi. Men Trelleborgs vd Peter Nilsson anstränger sig för att få till en tydligare struktur och gå mot mer förädlade produkter. Trelleborg är uppdelat i fyra affärsområden och vill uppfattas som ett bolag som säljer lösningar som tätar, dämpar och skyddar. Men det är inte bara lösningar eller system som säljs. I många fall är det enstaka produkter. Trelleborg kan ta mer betalt för system, där konkurrensen inte är lika tuff som för produkter.

Affärsområdet Automotive säljer produkter inom dämpning till fordons­industrin. Det är ett av bolagets största områden och det som går sämst. Amerikansk fordonsindustri och höga råvarupriser är ingen bra kombination. Det senaste kvartalet låg rörelsemarginalen på drygt 1 procent. Tar man med de kostnader som uppstod i samband med nedläggning och omflyttning av produktion närmar sig vinstmarginalen noll. Lyckligtvis är inte exponeringen bara mot USA, där bilproduktionen sjönk med 13 procent under årets första kvartal. Europa är Trelleborgs största marknad och här ser det inte lika dystert ut. Men bolaget har problem i Frankrike och ett åtgärdsprogram är på gång och neddragningar kommer att göras inom kort.

Det andra stora affärsområdet är Engineering och här kan listan på bolag och produkter göras lång. Det handlar om minst ett trettiotal bolag med allt från gummiduk till dansk takpapp och vinstmarginalen landade på 9 procent under första kvartalet. Det tredje största området, Sealing Solutions inom precisionstätningar, växer på bra med en klart aptitligare marginal på nästan 16 procent. Det är mer förädlade produkter det handlar om och går därför att ta bättre betalt för. Sist men inte minst bildäcken, Wheel, som det hela började med en gång för mer än 100 år sedan. Däcken hade en marginal på 11 procent senaste kvartalet och tuffar på bra.

Trelleborg har visserligen bara fyra affärsområden men antalet bolag som ingår är många fler. Trelleborg strävar efter att skapa samordningsfördelar, men det är inget som uppnås på en dag. Flera åtgärdsprogram är redan i gång inom samtliga affärsområden. Undantaget är stjärnan i koncernen, Sealing Solutions. Omstruktureringarna kommer att få effekt och minska kostnaderna redan nästa år.

Det är inget fel på vd Peter Nilssons förvärvsaktivitet men försäljningar skulle vi vilja se mer av. Under de senaste tre åren har Trelleborg shoppat omkring 30 bolag och sålt tre. Det är lätt att tro att det är bättre att behålla en viss verksamhet om den avkastar mer inom koncernen än en försäljning ger. Men frågan är hur mycket det kostar att spendera tid på fel saker. Alternativkostnaden är svår att uppskatta. Det krävs mod att våga sälja även om det inte blir en jättebra affär.

Aktien har inte varit någon bra investering det senaste året. Kursen har fallit med mer än 40 procent. Räknat på våra prognoser värderas Trelleborg till åtta gånger vinsten nästa år. Det är billigt men problemet är att ledningen måste fortsätta att lägga krut på att strukturera om bolaget. Det är helt rätt väg att gå. Men kostnaderna kanske inte ska betraktas som engångskostnader, utan som en del av verksamheten. Då pratar vi om helt andra p/e-tal och aktien är inte lika billig längre. Trelleborg måste städas ordentligt och skulle må bättre av att bli smalare. Det tar tid samtidigt som bolaget har annat att brottas med som höga råvarupriser och konjunkturavmattning.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.