Börsexperterna inför rapportfloden

Affärsvärlden har pratat med flera experter inför rapportfloden.

Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners: 

-Jag håller koll på att förväntningarna är för höga generellt, det kommer inte att hålla. Hur höga ska förväntningarna på nästa år vara? Det blir en väckarklocka, eller q3-rapporterna borde bli det. Det gäller att hålla koll på bolagens prognoser och marknaden framåt. Där tror vi att förväntningarna kommer att skruvas ned. Då tänker jag på industrin, och det är den industri som har visat sig svagast när det kommer till makrosiffrorna. Det är Volvo, SKF, Atlas Copco, “the usual suspects”, där vi vet att makrosiffrorna kommer att synas i rapporterna. 

– Närmsta tiden håller jag koll på både Tele 2 och Telia. Telia mer vad gäller kostnadssidan: om de kommer att lyckas med de besparingar man säger att man ska göra. Tele2 har haft höga förväntningar på tillväxt. Båda bolagen har också höjt priserna på mobilsidan i Sverige. Det borde ge effekt, borde öka lönsamheten och öka intäkterna, i Telias fall åtminstone med två procent. 

Bankerna 

– Där bör det vara fortsatt bra marginaler på bolånen, det bör vara ett fortsatt bra kvartal om ingen har trampat snett i räntehandeln. Men jag tror att på både räntesidan och provisionsidan kommer det att vara fortsatt starkt. Annars tror jag på ett bra kvartal för bankerna även om de inte är så populära hos marknaden. Europeiska banker har haft det tufft och svenska banker dras ner med dem också. Men jag tycker man är lite för skeptisk. Det är mycket mörka moln runt omkring men tittar man på kärnverksamheten rullar det på ganska bra för bankerna.

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet:

-Det blir mycket verkstad eftersom en stor del av börsen består av verkstad. Dessutom säger de bolagen en del om konjunkturläget. Jag håller koll på marginalerna för jag tror att fokus kommer att öka på företagens kostnader och deras interna förmåga om att kunna sy om sin kostym och effektivisera sig. Exempelvis har Volvo gjort en jättefin sådan resa och det har SKF också. Marginalerna är alltid intressanta men kanske ännu mer nu.

“Kronans utveckling är viktig”

– Kronans utveckling är förstås viktig. Det gäller att försöka förstå i vilken utsträckning som kronan en krockkudde för verkstadsbolagen. Och hur det hade sett ut om kronan inte hade varit så svag? Särskilt för verkstadsbolaget som generellt sett gynnas av svag krona, men även detaljhandel som måste importera in till högre priser tack vare den låga kronan.

– Sedan tycker jag att bankerna är spännande. Det beror på att de har det tufft. Det är möjligen SEB som kommer att överraska positivt. Men bankerna har det tufft på grund av minusräntan som gör intjäningen svårare men också ökad konkurrens samt ökade kostnader för reglering.  Omställningen till det digitala kostar också i form av stora investeringar. Mer specifikt har Swedbank lovat att vi ska få mer detaljer om penningtvättsanklagelserna. Fortfarande vet vi inte riktigt mer om omfattningen och då är frågan hur stor omfattningen av penningtvätt har varit. Frågan är om banken kan föregå de pågående utredningar som finns: FI gör en, Estlands Finansinspektion gör en och sedan pågår en utredning i USA – den som alla biter på naglarna inför.  Men risken är att det enda vi hör från Swedbank är att de säger att de samarbetar med myndigheterna och sedan får man se. Man kan inte förvänta sig alla kort på bordet.

Retail då?

– H&M har ju kommit med sin rapport. Men retail har det tufft och om man tänker på kronan så gör ju inte detta saken bättre. RnB vinstvarnade, de har smugit igång litegrann. De är lite före. Men retail är en krisbransch, så är det ju. De befinner sig i en omställning med ökad konkurrens och ändrade konsumentbeteende. H&M var ju bra, äntligen ökade man marginalerna litegrann men det är väldigt långt kvar till deras historiska rörelsemarginaler.

Carl Sundblad, småbolagsförvaltare, Cliens:

-Eftersom vi har ett så pass snabbt förändrande makroklimat nu där många indikatorer pekar på en inbromsning så är orderingång och kommunikation kring konjunkturläget av särskilt intresse. Även hur bolagen ser på stora investeringar och effektiviseringar i detta läge blir intressant för ekonomin i stort då även arbetsmarknadsstatistiken nu börjar se lite sämre ut på en del håll.

– Det rapporterade resultatet lägger man mindre fokus på nu, och mer på det framåtblickande, hur ser orderingången ut, hur ser investeringsviljan ut? Innan vi har det svart på vitt att det finns ett tydligt avtal mellan Kina och USA råder en del osäkerhet. Brexit är fortsatt intressant att följa, men nu hinner vi väl inte få en brexit före rapportsäsongen

– För svensk del blir det intressant att se vart sysselsättningen är på väg om det blir varsel eller liknande eftersom det också får konsekvenser på investeringar, fastighetspriser och konsumtion. Kommunerna har det tufft ekonomiskt, de kommer inte anställa framöver, och då blir det intressant att se vad bolagen säger. Blir det en svagare period framöver kan det bli en del effektiviseringar.

Maths Liljedahl, analytiker på Handelsbanken:

-Vi får ganska mycket statistik på lånevolymer och andra underliggande indikatorer. Så vi, och jag, har generellt sett ganska bra koll på den underliggande utvecklingen inför rapporterna. Sedan är ju Q3 det lugnaste kvartalet på grund av lägre aktivitet under sommaren. Än så länge ser vi inga stora signaler på kreditförluster men banker är ju ganska sena i konjunkturcykeln. Det syns oftast tidigare inom andra branscher som restauranger eller verkstadsbolag.

Storbankerna

-För Nordea ligger all fokus på strategin. De har ny vd, ska komma med nya finansiella mål, kapitalmarknadsdagen är efter rapport. Det stora fokuset är strategin going forward. Gör man några stora förändringar?

– Swedbank kommer attt leverera ganska bra siffror, de tappat lite marknadsandelar på grund av  AML-utredningar som också har kostat pengar, det är framförallt i primärmarknaden som Swedbank har tappat. Sedan väntar vi på utredningar som rör Swedbank. Deras egna som advokatjätten Clifford Chance gör, och de två som svenska samt estniska Finansinspektionen gör. Men de kommer inte förrän i början av 2020. Swedbanks nya vd och styrelseordförande är nog bra på att gjuta mod och stabilitet men sedan behövs ju någon med en strategi om hur man går vidare för att driiva banken framåt och då är frågan: vad har Göran Persson och Jens Henriksson för tankar?

– SEB är den banken som känns mest steady strategimässigt. Vi vet vad vd:n Torgeby vill göra, de har klarast strategi av de fyra storbankerna men sedan drabbas de förstås av låg aktivitet på transaktionsmarknaden. De kanske har svagare kvartal som inte slår förväntningarna.

Vad gäller bankuppstickare som Avanza?

– Det är en liten bank. Här är det viktigt att de håller kontroll på kostnaderna. Vi vill att de växer fondaffären, när kommissionen på rena aktietrades går neråt gäller det att förskjuta affären mot fonder. Där vill vi också se att de fortsätter bredda sitt utbud mot privatkunder, det är ju en jättemarknad, de tar en marknadsandel på bolån – men de är också där och pressar priserna. Vad gäller de mindre bankerna som Collector så är det inga banker som vi följer. Men generellt fungerar väl deras affär så länge arbetslösheten är låg för då har man råd att återbetala lånen.

Mattias Sundling, strateg på Danske bank:

– Jag är strateg och försöker ofta ta ett helhetsgrepp, det är för höga förväntningar. Det är det alltid men framför allt inför 2020 ligger de ovanligt mycket för högt.  Det gäller förväntningar på både topline och marginalerna. Vad det gäller det sistnämnda så tror jag på noll marginalförbättring nästa år. Det är sent i konjunkturcykeln, då marginalerna normalt faller snarare än stiger. Vi har haft en taskig produktivitetstillväxt i hela den här cykeln som knappast talar för stigande marginaler. Att det skulle vara marginalexpansion känns osannolikt.

– Jag är mer intresserad av att titta framåt och på 2020-estimaten. Jag tror det kommer komma en rad radikala nedskärningar av 2020-estimaten. Jag vill inte låta alarmistisk men så som konjunkturen ser ut nu så är den avtagande och den mattas av mest inom industrin. Men jag är förvånad över att det inte blivit svagare, att motståndskraften på börsen är så pass stor samtidigt som inköpschefsindex såsom PMI fortsätter att gå ner. Ur det perspektivet blir det intressant att höra vad bolagen själva säger.

– Jag tror att det kommer många vinstvarningar. Det kommer ju redan åtskilliga varningar. Om man ser på året som har gått, vad var det mest oväntade? Ingen hade väl hört någon prognostisera att den amerikanska tioåringen skulle gå ner med hundra punkter i år. Men när det hände föll ju hela ränteläget, och centralbankerna har följt efter och sänkt den korta änden. Det har gjort aktier billiga relativt obligationer, trots att aktier ser fullvärderade ut i absoluta termer. Så länge folk inte tror att recession kommer på allvar så fortsätter folk att köpa aktier – om än defensiva aktier. Men om den uppfattade risken för en global recession närmar sig 50 procent så kommer man tycka att obligationer eller likviditet är en briljant placering. Jag är inte alls säker på att det blir recession men risken finns helt klart på nedsidan, och det är handelskriget som är den drivande faktorn. 

Spreaden mellan fin- och fulverkstad

– Vi vet att spreaden mellan fin- och fulverkstad är stor. Det ska bli intressant att se om Atlas är så stabilt som det verkar kontra SKF. Kommer spreaden mellan fin- och fulverkstad gå ihop? Är SKF tillräckligt billigt och ska Atlas vara så dyrt. Jag vet inte, men det ska bli intressant att följa.

Och bank?

– Även där är det mest intressanta att se vad de kommer med för mål snarare än vad som står i rapporterna.  

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här