Brexit bromsar brittiska bilar
– I dag är det relativt lätt att importera en begagnad bil från ett EU-land. Men om Storbritannien hamnar utanför blir det betydligt svårare att ta hem en bil, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.
Den brittiska folkomröstningen om EU-medlemskapet och det efterföljande pundfallet har ännu inte påverkat handeln med engelska klassiska bilar nämnvärt. Men om britternas förestående förhandlingar om utträdet slutar med en ”hard Brexit”, och om landet därmed lämnar den gemensamma marknaden, kan det bli väsentligt svårare att importera en bil från England. Det handlar bland annat om tyngre administration och risken för dyra tullavgifter. I framtiden kan det också bli som situationen är just nu när det gäller import av bilar från USA.
– Kombinationen hög dollarkurs, tullar och dyr transport gör det i princip ointressant att köpa bilar därifrån. Jag har köpt två Austin-Healeys från USA men då var dollarkursen mycket mycket lägre, säger Nils-Fredrik Nyblaeus, samlare av klassiska bilar.
Det faktum att ratten sitter på höger sida på engelsksålda bilar avhåller redan i dag många svenska samlare från ett köp. Förutom det obekväma att köra en bil med ratten på ”fel sida” tillkommer att dessa bilar är nästan omöjliga att sälja vidare till övriga Europa. Vid en Brexit svalnar sannolikt intresset för Englandsimporter ytterligare.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.