Clas Ohlson vill höja priserna

Prylkedjan Clas Ohlson förbereder sig för att höja priserna oftare än i dag. Från i år kommer bolagets produktkatalog ut två gånger om året vilket betyder att priserna kan höjas varje halvår. Det är mumma för inflationen.

– Vi kan få bättre flexibilitet i prissättningen, säger Clas Ohlsons vd Klas Balkow till Affärsvärlden med anledning av beskedet om att katalogen i fortsättingen ska publiceras varje halvår, i stället för som nu, en gång om året.

Bakgrunden till den strategiska förändringen, ett stort steg i Clas Ohlsons värld där bolaget har utkommit med en årlig katalog sedan 1918, är bland annat höjda inköpspriser och snabbt rörliga valutakursförändringar. Inte minst i Kina har, där Clas Ohlson hämtar de mesta av sina varor, inköpspriserna ökat rejält under vintern.

– Hur mycket de har ökat vill vi inte avslöja av konkurrensskäl men prisökningarna beror på en revalverad kinesisk valuta, höjda råvarupriser, löneinflation och ny lagstiftning i Kina som också har påverkat lönebildningen, säger Klas Balkow.

Samtidigt har Clas Ohlson, liksom andra importföretag, förlorat en lönsamhetsbuffert som skyddat inköpen och hållit uppe lönsamheten under många år. Det handlar om att inköpen i Kina de senaste åren har gynnats av den fallande dollarn eftersom kontrakten görs upp i dollar. När nu dollarraset ser ut att ha avtagit finns inga sådana ”gratisvinster” längre att hämta.

Hur mycket Clas Ohlson planerar att höja priserna under det kommande året vill Klas Balkow inte berätta. Under det senaste räkenskapsåret var prishöjningarna 2 procent.

Clas Ohlsons katalog har publicerats varje år sedan bolagets startade 1918 och har numer en upplaga om cirka 4 miljoner exemplar, enligt Clas Ohlson. Den trycks på svenska, norska och finska och från i höst också på engelska.

Enligt Klas Balkow märks samtidigt den hårdare konkurrensen om kunderna allt mer. Den dubblade katalogpubliceringstakten ger inte bara en möjlighet att höja priserna utan kan vässa bolagets produktutbud eftersom sortimentet kan ändras i snabbare takt än tidigare, något som i sin tur antas gynna försäljningen.

– Generellt känner vi av en avmattning. Tillväxten är dämpad vilket vi ser i våra egna butiker.

Och konkurrensen ökar?

– Det generella konkurrenstrycket om kunderna ökar. Flera av våra konkurrenter etablerar flera nya butiker i olika köpcentrum. Samtidigt gör vi det också. Det ökade konkurrenstrycket är därmed en kombination av våra egna och andras butiksinvesteringar.

Är det någon särskild kedja du tänker på?

– Nej. Det är många som växer ganska kraftigt. De verkar befinna sig ungefär där vi befann oss för några år sedan. Nu har vi ju tagit de största städerna i Sverige och gör i stället förtätningar men det ger inte samma effekt på försäljningen när vi etablerar en tolfte butik i Stockholm som när vi öppnade den första.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.