Clas Ohlson
Clas Ohlson ökar försäljningen

Organiskt var uppgången 7 procent och 3 procent negativ valutaeffekt.
Under månaden påverkade kalendereffekter försäljningen negativt med 4 procentenheter.
“Med en organisk försäljningsökning om 7 procent i april har vi nu tangerat eller överträffat vårt långsiktiga tillväxtmål 24 månader i rad. Den huvudsakliga förklaringen är att vi träffat rätt i sortimentet med en stark utveckling över samtliga prioriterade produktnischer samtidigt som vårt uppskattade kundmöte konverterar besök till försäljning”, säger vd Kristofer Tonström.
“Som tidigare kommunicerat påverkade påskens infallande försäljningen positivt i mars och i april blev effekten följaktligen den omvända, med en negativ kalendereffekt om -4 procentenheter. Dessutom hade, precis som under föregående månad, volatiliteten i Spares B2B-affär stor påverkan på utfallet i april, men denna gång negativ i jämförelse med föregående år”, fortsätter Tonström.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 241 (230).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.