Creades
Creades jättekassa sväller: ”Kollar på alternativ”
VD:n John Hedberg hintar om att affärer kan vara på gång för investmentbolaget.
"Det kanske kan bli nya, spännande Apotea-resor, fast i andra bolag", säger han till Afv.

På onsdagskvällen sålde investmentbolaget Creades en stor post i Apotea, värd 198 Mkr.
Försäljningen gjordes kort efter att lock up-perioden gick ut. VD John Hedberg säger att pengarna kommer att gå till andra investeringar.
“Vi har ett antal alternativ som vi kollar på som kanske kan bli nya, spännande Apotea-resor, fast i andra bolag”, säger han till Afv.
Nätapoteket har funnits i portföljen sedan 2017.
“Som vi resonerar var det här en möjlighet för oss att frigöra en del likviditet”, säger han.
“Vi sålde inte hela vårt engagemang, för vår del är det ändå en hyggligt stor post som är kvar. Vi äger drygt 1%, så vi sålde två tredjedelar och är fortsatt kvar i styrelsen och engagerade och så.”
Sitter på stor kassa
Creades kvarvarande post är värd 114 Mkr.
Creades största innehav
Avanza 48%, Stickerapp 6%, Instabee 4%, Apotea 3%, Inet 2%, Mentimeter 2%, Lumene 2%, Klarna 2%
Samtidigt växer investmentbolagets redan stora kassa i storlek och uppgår till nära 800 Mkr.
“Vi har legat på ungefär 5% av vår substans i kassa. I perioder har den varit mindre än så, i perioder större. Sen har vi blivit mycket större som bolag, så i pengar är den större än vad den kanske har varit i ett 5–10-årsperspektiv”, säger Hedberg.
Med den senaste tidens turbulens på de finansiella marknaderna ger det en flexibilitet, menar VD:n. Ändå har större investeringar lyst med sin frånvaro. Inte heller med den noterade spacen Creaspac lyckades Hedberg – på tre år – hitta något som var tillräckligt attraktivt.
Vad är det som har varit svårt?
“Det är inte svårt, det är en ganska välfungerande marknad. Lumene Group, som vi gjorde tidigare i år, är en ganska stor investering för oss. Sen finns det ju tusen faktorer som ska stämma, inklusive värderingar och annat. Men det är inte så att det inte finns möjligheter, sen ska det vara exakt rätt möjligheter.”
Många kanske skulle säga att ni varit för försiktiga.
“Vi har ett ansvar mot oss själva och alla andra aktieägare att göra bra affärer. Det är inget svårt att göra en affär per se, men det ska vara bolag som vi bedömer är bra. Och en viktig del av det är att det är bolag där vi känner att vi har någonting att tillföra. Så jag är inte bekymrad över investeringstakten på något vis.”
Är det någon situation du ångrar idag att ni inte tryckte på knappen?
“Det är det alltid, såklart. Men det kan ibland handla om att vi kanske tryckte på knappen, men någon annan bjöd mer än vad vi gjorde. Det är ungefär lika många investeringar man ångrar att man inte gjorde som man är glad för att man inte gjorde. Det där brukar jämna ut sig över tiden.”
Och nulägesbilden? Är värderingarna för höga?
“Nej, jag tycker att det sista året har börjat bli mer balans mellan säljare och köpare. Framför allt på onoterade sidan.”
Det låter på dig som att saker är på gång?
“Det får man väl se. Vi tittar på att göra affärer hela tiden. Sen går det aldrig att säga någonting om tajmingen kring dem. Det är som vanligt: så fort vi gör någonting kommunicerar vi det också.”
Läs också:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.