CTT Systems tar utveckingskontrakt

Flygplansavfuktningsbolaget CTT Systems har vunnit ett "utvecklingskontrakt för befuktare till en ny crew rest på A380, som skall introduceras till flygbolag under 2016", enligt ett pressmeddelande.

Befuktaren kommer att ingå i Airbus optionskatalog till A380, uppges det.

CTT levererar redan i dag befuktade till besättningens viloutrymme och orsaken till utvecklingskontraktet är att Airbus har flyttat viloutrymmet i planet.

”Det finns två befuktare till A380, en till piloternas viloutrymme och till besättningens. Nu gör Airbus en ny variant, där man sätter viloutrymmet i lastutrymmet. Och till den behöver de en annan befuktare – den behöver modifieras”, säger vd Torbjörn Johansson till SIX News.

Hur ser det ekonomiska ut?

”Vi får lite betalt för utvecklingen. Men ekonomiskt är det ingen stor affär det här. I och med att man flyttar på utrymmet så räknar jag inte med att vi kommer att sälja fler, i och med att vi kommer att sälja färre av de gamla.”

Enligt Johansson har bolaget levererat runt 100 system och Airbus har levererat runt 150-160 plan. Därtill är produktionstakten inte mer än tre plan per månad, säger Johansson och beskriver A380-programmet som ”inte speciellt viktigt” kommersiellt sett.

”Det är mer en trovärdighetsfråga. Vi har ju varit leverantör till det där planet i alla år och de vill fortsätta med oss. Så det är mer prestigen som är viktigt med A380.”

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.