”Då syns självkörande bilar i siffrorna”
Henrik Henriksson har varit med länge inom Scania. Efter ekonomistudier vid Lunds universitet började han 1997 som trainee på lastbils- och busstillverkaren som då var börsnoterat och hade en omsättning på mindre än hälften av dagens 104 miljarder kronor. Genom åren hade han en rad olika positioner inom organisationen, däribland som försäljnings- och affärsområdeschef, innan han i januari förra året utsågs till vd.
– Jag är första icke-ingenjören som vd. Det var nog många som blev oroliga.
Han har sett mycket hända under sina nästan tjugo år i bolaget. Investor har sålt av sitt innehav, tyska Volkswagen är numera majoritetsägare och Scania är avnoterat sedan 2014. Trots yttre förändringar är målet detsamma – att sälja lastbilar och bussar. En genomgripande skillnad i tankesättet har han dock noterat jämfört mot när han började i slutet på 1990-talet.
– Förr var produktutvecklingen drivet av ett ’inifrån och ut’-tänk. I dag utgår vi mycket mer från kunderna och deras kunders verksamheter, säger han.
En annan skillnad mot tidigare är att Scanias affärsområde för tjänster, där de bland annat säljer reparation och underhåll, blir allt större och i dag utgör 25 procent av omsättningen.
– Är man duktig i sin service-affär och får bra produktivitet i den så är den mer lönsam än produktsidan. Där finns inte samma hårdvarukostnad i botten för varje produkt.
Affärsvärlden träffar honom för en kort fikastund morgonen efter årsstämman för mätteknikbolaget Hexagon, där han har blivit invald i styrelsen. De båda bolagen har sedan tidigare ett samarbete i Brasilien runt självkörande lastbilar inom gruvindustrin. Som ledamot vill Henrik Henriksson både förmedla och skaffa sig mer kunskap om digital transformation, inte minst för att traditionella industrigränser håller på att suddas ut.
– Industrier vävs ihop till olika ekosystem där data samlas ihop och används för att skapa mer produktivitet och effektivitet. Hexagon har en spännande verksamhet inom sådana digitala ekosystem som Scania skulle kunna dra nytta av.
Vad gäller självkörande fordon vill Scania ligga i framkant. I fjol inledde bolaget tester med en handfull självkörande lastbilar i gruvor i Australien. Det är just inom dylika avgränsande områden – gruvor och hamnar – som de självkörande fordonen kommer att användas initialt. Konvojkörning på motorvägen ligger inte heller särskilt långt bort rent tekniskt. Däremot kommer det dröja ett tag innan självkörande fordon finns i storstäderna. Hindren för det sistnämnda är inte bara teknik och lagstiftning, utan också allmänhetens uppfattning. När kommer då de självkörande fordonen bidra i någon större utsträckning till Scanias försäljning? Inom tre till fem år, enligt Henrik Henriksson.
– Självkörande fordon kräver en annan affärsmodell än vad vi är vana vid. Det blir fler involverade aktörer runt saker som infrastruktur, kommunikation och lagstiftning.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.