Daimler
Daimler Truck sänker helårsprognos

I samma veva presenterar bolaget Q1-siffror som bland annat visar att det justerade rörelseresultatet kom in bättre än förväntat.
Revideringen av helårsprognosen beror på en ökad osäkerhet i efterfrågan. Det gör att prognosen för tunga Class 8-lastbilar i Nordamerika sänks till 260 000 – 290 000 enheter, från tidigare 280 000 – 320 000 enheter.
För segmentet Trucks North America innebär detta att försäljningsvolymen nu uppskattas till 155 000 – 175 000 enheter, mot tidigare 180 000 – 200 000 enheter.
Den lägre försäljningen rubbar dock inte lönsamhetsprognosen, då rörelsemarginalen för Trucks North America väntas fortsatt bli på 11-13 procent.
Däremot sänks prognosen för det justerade rörelseresultatet på koncernnivå. Den väntas nu bli på mellan -5 till +5 procent, jämfört med en tidigare förväntad ökning på mellan 5-15 procent. Vidare väntas försäljningsvolymen uppgå till 430 000 – 460 000 enheter, tidigare väntat 460 000 – 480 000 enheter. Intäkterna från Industrial Business-verksamheten spås bli på 48-51 miljarder euro, tidigare väntat 52-54 miljarder euro. Analytikernas prognos ligger på 50,57 miljarder euro.
Vad gäller Q1-prestationen visar den att det justerade rörelseresultatet blev 1 164 miljoner euro, vilket slog både bolagets analytikerkonsensus på 1 027 miljoner euro samt estimat från Bloomberg på 992,8 miljoner euro.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.