Danske Bank har upptäckt fler kunder som betalat för mycket

Danske Bank kommer att betala mellan 80 till 100 miljoner danska kronor till 900 kunder som betalat för mycket för en investeringsprodukt. Det framgår av ett pressmeddelande.
Danske Bank
Foto: Nora Lorek/TT
Produkten i frågan är Danske Portefoljepleje och överbetalningarna ska ha ägt rum mellan februari 2017 och juli 2018.

Banken gjorde upptäckten i samband med utredningen av en annan produkt, Flexinvest Fri, där banken visste att kunderna skulle gå back på sina investeringar då avgifterna var högre än den förväntade avkastningen.

I upptäckten med Danske Portefoljepleje medger banken att man inte gav kunderna adekvat information om den förväntade negativa nettoavkastningen.

Flexinvest Fri-skandalen omfattar 87 000 kunder och Danske Bank tänker kompensera dessa med 400 miljoner danska kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets