Den prognosen håller inte

Med ett år på jobbet har den nye Acandochefen lyckats parera lågkonjunkturen väl. Nu handlar det om att växa igen. Och det är lättare sagt än gjort.

För ganska precis ett år sedan rekommenderade Affärsvärlden köp i it-konsulten Acando – ett råd som knappast har gjort någon lyckligare. Kursen står och stampar på samma nivå i dag som då.

Förklaringen stavas lågkonjunktur och minskad försäljning. Vd Carl-Magnus Månsson, som nu i sommar har suttit vid rodret i ett år, har visserligen lyckats dra ned på personalen med mer än 10 procent i Sverige och slagit fast ambitiösa tillväxtmål för bolaget. Men det står klart för var och en som granskar bolaget att några tillväxtmål i stil med vad bolaget utlovar, cirka 15 procent årligen, inte infrias de kommande åren.

Med årets första kvartalsrapport tycks också den ständige optimisten Månsson ha tappat geisten. Han skriver i praktiken att efterfrågan på de it-konsulttjänster och de utbildningsuppdrag som bolaget sysslar med inte är en särskilt attraktiv affär:

-?Efterfrågan är tillfredsställande, men den rådande konjunktursituationen innebör fortsatt osäkerhet, säger Månsson.

Det låter som betyget tre eller fyra på en tiogradig skala och aktieägare gör bäst i att förbereda sig på att det blir fler neddragningar framöver. Närmast till hands är antagligen sparpaket i Danmark eller i problemområdet Norge.

Det är inga roliga besked för att komma från börsens fjärde största it-konsult, ett bolag som fram till fjolårets bakslag hade gjort sig ett namn som ett av de mest seglivade (bolaget överlevde it-kraschen efter tusenårsskiftet och har outnyttjade förlustavdrag på 415 miljoner kronor) och på senare år ett av de mest stabilt växande. Stabiliteten har sin grund i att nära hälften av de anställda jobbar med att installera och utveckla programvaror från Microsoft och tyska SAP. Ett typiskt uppdrag är det senaste som bolaget fick nu i maj, att skräddarsy ett affärssystem från Microsoft för snusfabrikanten Swedish Match.

För att få mer stabila intäkter och större kontrakt har bolagsledningen, ledd av den förre Ericsson-toppchefen Carl-Magnus Månsson, dragit i gång en omsvängning som bär drag av det som just Ericsson har gjort – att satsa på service. I Ericssons fall handlar det om att sköta telenäten på entreprenad åt teleoperatörerna. För Acando handlar det om att i högre grad än tidigare skaffa “förvaltningsuppdrag”, att sköta hela eller delar av kunders datanätverk. Sådana långsiktiga satsningar har fördelen att kontrakt tecknas över många år, kanske tre eller till och med fem år. Bland nackdelarna märks betydligt lägre marginaler. I praktiken handlar det ju om att storbolag som Astra Zeneca, Volvo eller Vestas, alla kunder till Acando, vill sänka sina kostnader.

Lyckas strategin betyder det att Acando får svårt att nå upp till tidigare lönsamhetsnivåer, som toppåret 2007, då marginalen var cirka 10 procent. Lyckas inte strategin betyder det att Acando får fortsätta att i allt högre grad slåss med konkurrenterna med priset som vapen – och då faller marginalerna lika fullt.

Tilläggas ska att den svenska marknaden, där Acando har drygt hälften av försäljningen, inte är lika pressad som marknaderna i Tyskland och Norge. Ambitionerna att växa vidare ute i Europa, som bolaget tidigare har haft, är nu som bortblåsta. Och tur är kanske det – det är just de många inköpta verksamheterna på olika håll i Europa som sänker resultatet och som har ökat på bolagets redan saftiga goodwillkonto till en halv miljard kronor.

På plussidan finns, å andra sidan, bolagets starka finanser. Företaget har en stor kassa på cirka 120 miljoner kronor vilket bidrar till den starka soliditeten på 70 procent. Bolagets gamla förluster gör också att eventuella vinster inte behöver beskattas än på många år.

Affärsvärlden gör bedömningen att den sencykliska konsultbranschen i år slår i botten. För Acando betyder det mer än en halverad vinst jämfört med toppåret 2008. Bolaget handlas därmed till p/e 16 (14 om kassan räknas bort). För nästa år är p/e-talet 10 (8) vilket knappast är billigt för ett konsultbolag i en pressad bransch.

Obehagligheter i form av ned- eller avskrivningar kan dessutom inträffa samtidigt som de glada överraskningarna lyser med sin frånvaro. Aktien kommer knappast att lyfta mer än börsen som helhet fram till nyår. Affärsvärlden sänker rekommendationen till sälj och återköp kring 10 kronor.

nyckeltal

Miljoner kronor 2009 2010p 2011p 2012p

Omsättning 1 436 1 350 1 450 1 600

Res f skatt 62 60 100 125

Vinst/aktie, kr 0,8 1,3 1,6

P/e, vid kurs 12,3 kr 15,8 9,5 7,6

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF