”Det behövs en nyhet varje år”
Han har en lång karriär bakom sig inom nöjes- och underhållningsbranschen. Efter ekonomistudier vid Växjö universitet i mitten på 1990-talet har Christer Fogelmarck bland annat varit vd på eventbolaget Eventum och filmdistributören Atlantic Film. År 2013 tog han över det operativa ansvaret för upplevelsekoncernen Parks and Resorts som äger och driver nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria. Nya tivoliattraktioner och mer fokus på konserter har de senaste åren genererat en stadigt förbättrad intjäning. Fjolåret utgjorde en milstolpe med besöks- och omsättningsrekord: totalt 3,2 miljoner gäster resulterade i intäkter på 1,2 miljarder kronor – en ökning med 6 procent jämfört med året dessförinnan.
Men innevarande år har än så länge gått sämre. De flesta nöjesparker frodas vid gynnsamt väder, men denna sommar har helt enkelt varit för varm. Hettan har slagit mot både Gröna Lund, som står för hälften av omsättningen, och Kolmården, där badmöjligheterna är begränsade. Deras tapp vägs upp något av en ökad tillströmning till Skara Sommarland. Anläggningen, med ett äventyrsbad som tongivande attraktion, hade fram till den sista juli en besökstillväxt på 34 procent jämfört med i fjol. Parks and Resorts som helhet hade fram till den sista juli backat med 5 procent i antalet besökare.
– Att olika anläggningar lockar besökare vid olika väder visar att vi har en bra riskspridning i koncernen, säger Christer Fogelmarck när Affärsvärlden träffar honom för en fika på cocktailbaren Terrassen på Gröna Lund en augustieftermiddag.
– Vi har också möjlighet att kompensera tappet hittills genom att göra en bra höst. Vi försöker hela tiden förlänga säsongen så att vi inte blir lika beroende av sommaren.
Den stora trenden inom nöjesparksindustrin är att skapa en totalupplevelse för besökaren. Anläggningarna konkurrerar inte längre bara med vassa karuseller och åkattraktioner; numera är restaurang- och boendeutbudet lika viktiga pusselbitar. Under mötet pratar Christer Fogelmarck snabbt och engagerat om Parks and Resorts kommande investeringar. Bland annat ska en tredjedel av Gröna Lund byggas om de närmaste åren för omkring 400 miljoner kronor. Samtidigt genomgår Vildmarkshotellet vid Kolmården just nu en renovering. Lägg därtill att ett nytt havshotell nyligen slog upp portarna vid Furuviksparken utanför Gävle och att campingen vid Skara Sommarland fick en ansiktslyftning till nuvarande säsong.
– Det är några få aktörer inom nöjesparksbranschen i Sverige och för att marginalbesökaren ska välja oss krävs ständig förnyelse och utveckling. För att hänga med måste man ha en marknadsföringsbar nyhet varje eller vartannat år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.