”Det behövs en nyhet varje år”

Fika med Affärsvärlden: Christer Fogelmarck, vd på Parks and Resorts.

Han har en lång karriär bakom sig inom nöjes- och underhållningsbranschen. Efter ekonomistudier vid Växjö universitet i mitten på 1990-talet har Christer Fogelmarck bland annat varit vd på eventbolaget Eventum och filmdistributören Atlantic Film. År 2013 tog han över det operativa ansvaret för upplevelsekoncernen Parks and Resorts som äger och driver nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria. Nya tivoliattraktioner och mer fokus på konserter har de senaste åren genererat en stadigt förbättrad intjäning. Fjolåret utgjorde en milstolpe med besöks- och omsättningsrekord: totalt 3,2 miljoner gäster resulterade i intäkter på 1,2 miljarder kronor – en ökning med 6 procent jämfört med året dessförinnan.

Men innevarande år har än så länge gått sämre. De flesta nöjesparker frodas vid gynnsamt väder, men denna sommar har helt enkelt varit för varm. Hettan har slagit mot både Gröna Lund, som står för hälften av omsättningen, och Kolmården, där badmöjligheterna är begränsade. Deras tapp vägs upp något av en ökad tillströmning till Skara Sommarland. Anläggningen, med ett äventyrsbad som tongivande attraktion, hade fram till den sista juli en besökstillväxt på 34 procent jämfört med i fjol. Parks and Resorts som helhet hade fram till den sista juli backat med 5 procent i antalet besökare.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här