Detta står i fokus inför H&M:s rapport

Med en redan känd kvartalsförsäljning riktas blickarna mot H&M:s brutto- och rörelsemarginal när bokslutet släpps på torsdag.
Detta står i fokus inför H&M:s rapport - karl-johan-persson-hm-700_binary_6963243.jpg

Andra fokusfrågor är varulagernivån, butiksexpansionen 2020 och utdelningsförslaget. Och om H&M följer traditionen kommer försäljningsutvecklingen för december och stora delar av januari att redovisas.

Den redan kända kvartalsförsäljningen, för perioden september-november, blev 61,7 miljarder kronor (56,4). Rörelseresultat i det fjärde kvartalet väntas enligt Infronts sammanställning av 18 analytikers estimat ha stigit till 4.741 miljoner kronor (4.302). Rörelsemarginalen spås landa på 7,7 procent (7,6) och bruttomarginalen på oförändrade 54,2 procent.

Några punkter att ha koll på inför rapporten, enligt de analyser Nyhetsbyrån Direkt tagit del av:

* En central fråga inför rapporten är hur H&M:s varulagernivå utvecklat sig. Vid utgången av det tredje kvartalet var lagrets bokförda värde drygt 42 miljarder kronor. Lagret utgjorde då 18,5 procent av omsättningen, upp från 18,3 procent kvartalet innan. Valutajusterat minskade dock lagret något. H&M:s mål är att minska lagret som andel av försäljningen till mellan 12 och 14 procent. När målet sattes upp var planen att det skulle nås 2019-2022. Sedan dess har H&M slutat prata om tidpunkten men behållit själva målintervallet.

* H&M:s aktieutdelning har legat cementerad på 9:75 kronor de senaste fem åren där förväntningar funnits om en sänkning de senaste tre åren. Även denna gång ligger en sänkning i konsensuskorten där 16 analytiker i snitt räknar med 9:40 kronor. Medianvärdet ligger dock på oförändrade 9:75 kronor.

* Bokslut innebär också en prognos för hur många nya butiker H&M väntas öppna innevarande år 2019/2020. Bedömningen för 2018/2019 var ursprungligen 175 nya butiker netto, något som i slutänden visade sig bli ett nettotillskott på 110 butiker, en ökning på drygt 2 procent jämfört med året innan.

* H&M kommer sannolikt redovisa sin försäljningsutveckling för perioden efter kvartalets utgång, det vill säga december och stora delar av januari. Sett till bolagets största marknad Tyskland backade klädhandeln i december men ligger så här långt i januari på plus. I en analys inför rapporten räknar RBC med att H&M redovisar en försäljningsökning december-januari i lokala valutor på 5 procent.

* En joker inför torsdagen är H&M:s tillväxtmål. Sedan 2017 är siktet inställt på att koncernens försäljning i lokala valutor ska öka med 10 till 15 procent per år. Sedan målet sattes har dock landskapet förändrats och tillväxtbidraget från fler fysiska butiker är inte längre lika tydligt. För 2019 landade tillväxten i lokala valutor på 6 procent så frågan är om H&M ska behålla sitt mål.

“Tillväxten skulle nås av en större andel onlineförsäljning i kombination med fler fysiska butiker och det var så klart lättare att nå målet utifrån det expansionsperspektivet. Det är möjligt att man ska ta bort det någon gång. Men vi kan komma dit och vi har det internt för att spänna bågen”, sade vd Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med att rapporten för det tredje kvartalet presenterades.

H&M:s bokslut väntas torsdag den 30 januari klockan 8.00 och följs av en presskonferens klockan 9.30 samt en telefonkonferens klockan 14.00.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.