Diamyd tar in 243 Mkr – Emissionsguiden hissar två flaggor

Forskningsbolaget Diamyd Medical vill ta in 243 Mkr i en företrädesemission av units. Emissionsguiden har granskat villkoren för emissionen och hissar två flaggor, samt noterar en kraftig ökning av bolagets behov av rörelsekapital.
Diamyd tar in 243 Mkr – Emissionsguiden hissar två flaggor - Ulf Hannelius, VD Diamyd Medical
Diamyd Medicals VD Ulf Hannelius.

Affärsvärlden granskar ett urval av börsbolagens nyemissioner genom tjänsten Emissionsguiden.

Styrelsen i diabetesforskningsbolaget Diamyd Medical har beslutat om en företrädesemission av units som kan tillföra bolaget 243 Mkr före emissionskostnader (12 Mkr).

Emissionsguiden har granskat villkoren i företrädesemissionen och valt att hissa två flaggor.

Flagga 1- Frekventa nyemissioner

Den generella beskrivningen av denna flagga är:

”Gör man nyemission nästan varje år så är det förmodligen något som brister i antingen verksamheten, ägarbilden eller den strategiska planeringen.”

Diamyd genomförde en nyemission av aktier i somras. Affärsvärlden rapporterade då att emissionen präglades av oreda och innehöll allt ifrån stoppad handel med teckningsrätter till en förändrad emissionsstruktur. Den gången önskade bolaget ta in 163 Mkr i en unitemission, men på grund av strul med bolagsordningen blev det i stället en nyemission av aktier. Företrädesemissionen tecknades till 46%, vilket innebar att Diamyd fick in 75 Mkr.

Att bolaget fortfarande har ett kapitalbehov är alltså ingen överraskning. Däremot tyder det på bristande strategisk planering att den nya emissionens storlek skiljer sig väsentligt från den föregående.

I en skriftlig kommentar till Afv kommenterar bolagets VD Ulf Hannelius:

”Gällande flaggan om frekventa emissioner så vill vi påpeka att vi sedan 2020 erhållit mer än 260 MSEK i icke-utspädande kapital.”

Emissionen är offensiv och ska hjälpa bolaget att genomföra med kostnadskrävande investeringar, menar Diamyd Medicals VD Ulf Hannelius apropå att bolagets rörelsekapitalbehov ökat markant de senaste fyra månaderna.

Flagga 2 – Nyckelpersoners investering

Den generella beskrivningen av denna flagga är:

”Det är en varningsflagga om viktiga ägare eller nyckelpersoner inte nyttjar åtminstone merparten av sina teckningsrätter. Särskilt illa är det om utspädningen är hög.”

Trots att stora delar av styrelsen samt VD äger aktier i Diamyd deltar de inte i emissionen. Undantaget är styrelseordföranden Anders Essen-Möller som agerar teckningsåtagare och åtagit sig att investera 7 Mkr.

VD Ulf Hannelius svarar:

”Anders Essen-Möller går in med sju gånger mer än i vårens emission och därmed är det något som vi ville belysa i samband med offentliggörande av emissionen. Vad gäller andra nyckelpersoner inklusive mig själv så kommer prospektet att publiceras inom kort och teckningsperioden pågår till 31 oktober”.

Behöver 70% mer i rörelsekapital

När Diamyd genomförde företrädesemissionen i somras hade bolaget 70 Mkr i likvida medel och var i behov av ytterligare 50 Mkr för de kommande 12 månaderna. De behövde alltså totalt 120 Mkr i rörelsekapital. Siffran framstod som logisk med tanke på att bolaget de senaste två räkenskapsåren haft förluster om 104 Mkr respektive 118 Mkr.

Men i deras pressmeddelande om den nya emissionen meddelar Diamyd nu att de har 125 Mkr i likvida medel och är i behov av ytterligare 80 Mkr för rullande tolv månader (totalt 205 Mkr). Det är 70-procentig ökning av rörelsekapitalbehovet jämfört med vad de angav för fyra månader sedan.

Samtidigt har det inte publicerats några pressmeddelanden från bolaget mellan de två emissionerna som förklarar den kraftiga ökningen av rörelsekapitalbehovet. Emissionsguiden hissar ingen flagga för detta men noterar att det är en markant ökning av förväntad burn rate som borde kommuniceras tydligare till marknaden och aktieägarna, och sätter ett frågetecken kring den strategiska planeringen i bolaget.

”Emissionen är offensiv och vi tar höjd för mer kostnadskrävande, men därmed också värdeskapande, aktiviteter i slutet av 2024 som är kopplade till vår tillverkning och förberedelse för kommersialisering. Vi har respekt för att det är en turbulent marknad och ifall utfallet i emissionen blir lägre så har vi möjlighet att anpassa oss, vi har haft en månatlig burn rate på runt 10 MSEK under en ganska lång period”, skriver Ulf Hannelius till Afv.

Han tillägger att de aktiviteter som kommer kräva stora kostnader avser ”tillverkning och förberedelser inför kommersialisering (mer detaljerade marknadsanalyser, prissättning, positionering etc) med fokus på den amerikanska marknaden”.

Emissionsguiden återkommer med en ny artikel om företrädesemissionen i samband med att bolaget publicerar sitt prospekt den 16 oktober.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets