”Dot.com-marknaden är död”
Modul 1 tillhör skaran IT-konsulter som hösten 1999 inte kunde stå emot frestelsen att bygga upp en affärsenhet, e-business, med fokus på internet. Hans Hasselgren värvades som chef och hade aggressiva expansionsplaner som inkluderade förvärv av europeiska internetbolag.
Efter ett kämpigt 2000 beslutade bolaget i förra veckan att slå ihop e-business med verksamheten inom IT-solutions. I samma veva lämnade Hans Hasselgren bolaget för att bli VD på internetkonsulten Mind. Då rörde sig inte aktien på beskedet medan Mind steg 10 procent. Är det en stor förlust att Hans Hasselgren slutar Lars Lindtorp, grundare och vice VD på Modul 1? ”Jag kommenterar inte enskilda anställda.”
Har omorganiseringen något med hans avgång att göra? ”Vi gör det för att det ska bli bättre och inte för att Hans Hasselgren slutar.”
Betyder detta att ni byter strategi också? ”Dot.com-marknaden har dött. Nu går vi mot våra normala storkunder. När vi slår ihop IT-solutions och e-business kommer vi att fokusera på fyra stycken affärer, industri, telekom och media, offentlig verksamhet och samt bank, finans och försäkring. Vi ska få upp ett tydligare marknadsfokus. Vi tappade lite när vi sålde på e-commerce.”
Ångrar du strategiomläggningen och satsningen på e-business? ”Den var inte vältajmad. Det blev mycket internfakturering. Jobbade härs och tvärs.”
Ni hade också planer på att förvärva företag inom framför allt e-business. Bland annat skulle europeiska internetföretag köpas. Hur blir det med det nu? ”Hela branschen har slutat att förvärva. I första hand fokuserar vi nu på vår egen verksamhet.”
Måste ni ta några strukturkostnader när ni slår ihop affärsområdena? ”Det är för tidigt att säga. Men det är klart att det kostar på. Det är alltid knökigt att flytta folk.”
Modul 1 har givit en prognos för årets omsättning på 460-475 Mkr. Ni har också ett långsiktigt mål att öka omsättningen till 1 miljard kronor 2002. Har ni planerar på att revidera den målsättningen? ”Det vill jag inte kommentera. Det kommer när vi släpper bokslutsrapporten den 26 januari.”
Modul 1 har målet att vinstmarginalen ”över tid inte skall understiga 10 procent, men för ett enskilt år kan marginalen bli lägre”. Ordagrant betyder det att ni i år kommer ha en vinstmarginal över 10 procent. Håller det? ”I strategin står det att vinstmarginalen ska vara minst 10 procent över en konjunkturcykel.”
Hur blir efterfrågan i år? ”Vi tycker att efterfrågan tagit sig. Det är olika på olika segment. Bank- och finans har dragit lite grann. Det är inte 1999 års goda konjunktur.”
Kan du kvantifiera branschtillväxten i år? Blir det ett normalår med ungefär 10 procent tillväxt? ”För vanliga kunder blir det över 10 procent. För dot.com-kunderna är det lite svårt.”
Hur exponerade är ni mot dot.com-kunder? ”Det håller på att rinna ut.”
Modul 1 omsatte 332 Mkr de första nio månaderna år 2000 (270 Mkr i fjol) och hade ett resultat före finansnetto på 2,4 Mkr (37,8 Mkr). Aktien har stigit 17 procent procent i år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.