Du sköna nya huvudstad

Det är maj år 2012. Signaturen har begivit sig till Stockholms stadshus för att intervjua stadens starka kvinna om vad som hände efter den stora trafikreformen.

Majestätisk. Vyn över Stockholms stad från stadshusets torn denna majdag kan inte beskrivas på något annat sätt. Signaturen har tagit sig ända dit upp för att tala med huvudstadsrådet Anita Pillström-Persson (s). Baktanken med valet av plats är att samtidigt kunna fotografera den folkvalda med den vackra utsikten som fond.

– Det är egentligen ganska charmigt med den nya bebyggelsen, eller vad säger huvudstadsrådet? inleder Valör.

– Vi är mycket nöjda med resultatet av vårt bebyggelsepremium – det som tidigare kallades fastighetsskatt – det stämmer. Vi socialdemokrater har målmedvetet förbättrat miljö, skatteunderlag, sysselsättning, boendekostnader, arbetssituationen för kommunalanställda och mycket mer, säger Pillström-Persson.

– Och allt började med trängselavgifternas införande?

– Vi har aldrig kallat det för trängselavgifter. Miljöavgifter.

– Men de infördes väl mot stockholmarnas vilja?

– Vi hade inget val, tyvärr. Folkomröstningen kan ursprungligen ha indikerat en annan vilja, men sedan vi av rättviseskäl inkorporerade Västerbotten i röstunderlaget – skall inte alla kunna få framföra sin åsikt i riksangelägenheter, kanske? – så fick vi det resultat av omröstningen som vi visste att folket innerst inne också önskade.

– Därefter chockhöjdes avgifterna?

– Man kan säga att vi anpassade förhållandena efter förutsättningarna. När vi införde manuell betjäning i miljöpremielottotullarna – för att lösa bemanningsfrågan när alla kommunalanställda sa upp sig efter den långvariga och svårlösta konflikten 2003 – flöt trafiken trögare. Vinsterna i miljöpremielotto lockade ännu fler besökare till vår vackra huvudstad. Alla ville ju vinna en ny bil med tillstånd att köras i Snabbfilsfemman.

– Biltrafiken flöt väl inte alls?

– Precis. Folk bosatte sig i bilarna. Lägenhetspriserna föll och skatteunderlaget hotade att eroderas. Som tur var, visade sig en stor del av innerstadslägenheterna vara lämpliga för kasinoverksamhet. Därför tog vi över dem, men erbjöd fullgoda alternativ i KPA-området, det vill säga Kungs-ör-Pajala-Arvidsjaur. Den gröna triangeln. För miljö och livskvalitet!

– Men stannade inte kollektivtrafiken också?

– Vi lade ner det här med tåg, av säkerhetsskäl. Folk bosatte sig ju i tunnlarna. Vi är den Tunnel Living-tätaste staden i världen. Business Week skrev långt och lovordande om detta. Bussarna kom inte fram.

– Och då blev det långvård i bussfilerna?

– Precis. Långa, fina bussfiler med långa fina långvårdsbussar. Många privata touringbussar samägarregistrerades.

– Du menar att de socialiserades?

– Ett så omodernt språkbruk! Bussarna byggdes sedermera om till pensionärshem.

– Var det då ni kom på att fastighetsskatt även skulle tas ut för boende i personbilar vid infarterna?

– Absolut. Ett citynära mobilboende måste tveklöst betraktas som en skattebas. Av rättviseskäl.

– Vilken rättvisa då?

– Kan jag komma tillbaka till dig med svaret på den frågan?

– Och kasinoverksamheten går bra?

– Absolut! Helikopterresorna för täta araber och asiater till Stockholms Slotts-Casino från Arlanda har slagit mycket väl ut. Och våra erfarna seniorcroupierer gör ett mycket fint jobb.

– Man har klagat på hög medelålder hos dem.

– Vi får alla dra vårt strå till stacken. Även seniorarbetare. Jag tycker att det är glädjande att se hur många åttio- nittio-åringar som håller sig kvar på arbetsmarknaden.

– Har dom något alternativ, sedan börs-kraschen tömde AP-fonderna på allt utom förvaltarnas garanterade bonusar?

– Tycker du inte det är dags att ta de där bilderna vi pratade om?

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.