Duni ökar omsättningen och resultatet i andra kvartalet

Konsumentproduktbolaget Duni redovisar en ökad omsättning och resultat i andra kvartalet jämfört med samma period föregående år.
Duni

Omsättningen steg 37,1 % till 1 124 miljoner kronor (820). Justerat för valutakursförändringar ökade omsättningen med 41,3 %.

Rörelseresultatet blev 43 miljoner kronor (-110), med en rörelsemarginal på 3,8 %.

Resultatet före skatt var 34 miljoner kronor (-138).

Resultatet efter skatt blev 18 miljoner kronor (-101). Den ökade försäljningen samt statliga stöd för kostnader ligger bakom det förbättrade resultatet.

Resultat per aktie hamnade på 0,38 kronor (-2,15).

I rapporten uppger Dunis vd Robert Dackeskog att lättade restriktioner lett till en förbättrad situation i affärsområdet Duni, medan affärsområdet BioPaks positiva trend med stark tillväxt har fortsatt trots störningar på fraktmarknaden.

”Under det andra kvartalet har restriktionerna gradvis lättat på våra huvudmarknader. Detta har inneburit att restauranger fått möjlighet att öka både gästflöde och öppethållande, även om fortsatta restriktioner för inomhusservering har haft en viss dämpande effekt.
Restriktionslättnaderna bidrar till koncernens återhämtning i kvartalet. Framgent råder fortsatt viss osäkerhet kring pandemins mer långsiktiga effekter kopplat till bland annat affärsresor, events och caterings samt andra marknadsförutsättningar”, uppger Dackeskog.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets