Dystra utsikter i butikshandeln

Coronakrisen slår hårt mot handeln. Trots att sällanköpshandeln återhämtar sig något från bottensiffrorna i april ligger framtidstron för butikshandeln kvar på mycket låga nivåer. Samtidigt faller framtidstron inom e-handeln.
Dystra utsikter i butikshandeln - skohandel-rea-700_binary_6993262.jpg

I sällanköpshandeln, som är hårdast drabbad av coronakrisen, återhämtar sig framtidstron en aning från förra månadens historiskt låga nivå. Det skriver Svensk Handel i den senaste Handelsbarometern.

Den sammanfattande Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året.

Indikatorn för butikshandel steg till 70,4 från 64,2.

E-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller. Det gör att framtidsförväntningarna landar på den lägsta nivån sedan mätningarnas början för drygt två år sedan.

– Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,7 enheter till 99,6, vilket är strax under den neutrala nivån på 100.

Trots rapporter om tomma hyllor i vissa mataffärer visar Handelsbarometern att många företag i dagligvaruhandeln också har ett pressat läge. Servicebutiker, mer specialiserade livsmedelsaffärer och mataffärer som ligger i city- eller gränshandelslägen har det tufft.

– Den stängda norska gränsen har gjort att dagligvarubutiker i gränshandelsområden tappat upp emot 90 procent av besökarna, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln minskar med 0,2 enheter och landar på 73,7. Det är hela 28,4 enheter lägre än motsvarande period förra året.

 

Framtidsindikatorn Maj April
Butikshandel 70,4 64,2
Dagligvaruhandel 73,7 73,9
E-handel 99,6 101,3
Sällanköpshandel 67,3 54,4
Källa: Svensk Handel
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.