Electragruppen ökar omsättning och vinst

Electragruppen, som driver butikskedjor för hemelektronik och telekomprodukter, redovisar ett resultat efter skatt på 4,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (4,3).

Resultatet per aktie uppgick till 0:88 kronor (0:82).

Nettoomsättningen uppgick till 450 miljoner kronor (438).

Rörelseresultatet blev 6,3 miljoner kronor (5,0) och rörelsemarginalen var 1,4 procent (1,1).

Under rubriken framtidsutsikter tar bolaget upp att Electra Retails varumärkessamarbete med Elon förstärker bolagets position i fackhandeln på den svenska marknaden inom hemelektronik.

“Vi är med i branschens förflyttning mot mobilitet/telekom och försvarar våra marknadsandelar inom jämförbara varuområden. I och med förvärvet av Em Home utökas verksamheten med en ny bransch, vilket breddar vårt affärsperspektiv och utvecklar våra koncept och vårt erbjudande”, skriver bolaget i delårsrapporten.

Electra Logistik & IT har som uttalat mål att arbeta med att komma in och expandera på marknaderna i de nordiska grannländerna. Systemet Smart har idag aktiva användare i Sverige och Norge, uppger bolaget.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här