”En vacker matta lyfter hela hemmet”
Amir Frendberg går fram till den färgsprakande orientaliska matta som är upphängd på väggen hos Galleri Frendbergs på Nybrogatan i Stockholm.
– Den här tycker jag om. Den är gjord i Kashan någon gång på 1930- eller 1940-talet och är tillverkad i fantastiskt ull. Ungefär åttio procent av mönstren är gjorda i silke. Den är väldigt sällsynt och finns i dag bara i ett fåtal exemplar, säger Amir Frendberg och pekar mot mattan.
Han startade galleriet tillsammans med sin fru Lena Frendberg år 1974 och har sedan dess specialiserat sig på antika och nytillverkade kvalitetsmattor. Deras kollektion rymmer allt från klassiska orientaliska mattor som Tabriz, Kashan och Heriz till svensk och europeisk 1900-talsdesign med välrenommerade formgivare som Barbro Nilsson och Agda Östberg. Dessförinnan, före 1974, drev paret ett antal kedjebutiker för mattor runtom i landet. Det var då Amir Frendberg kläckte idén om ett galleri.
– Vi ville inte ha högar av olika mattor. I stället ville vi ha färre mattor som var unika med bra ull och färger, säger han och tillägger:
– Jag är som en läkare och kan under noggrann undersökning bedöma om en matta har bra kvalitet: Är ullen tillräckligt fet? Är den gjord i bra växtfärg eller är det syntetfärg som lätt bleks eller färgar av sig?
På 1970-talet klev Sverige fram som en flitig importör av orientaliska mattor – samtidigt som verkstad efter verkstad stängdes inom den svenska mattindustrin, berättar han. Sedan dess har orientaliska mattor varit ett återkommande inslag i vår heminredning, men nu har den svenska designen återigen fått ett uppsving. De senaste åren har svensktillverkade mattor från mitten på 1900-talet – vävda enligt teknikerna röllakan och flossa – vuxit i popularitet. Det är någonting som hänger samman delvis med den allmänna vintage-trenden, delvis med strömningen om en ljus, luftig och stilren heminredning, enligt Amir Frendberg. Han lyfter till exempel fram det sparsamma formspråket från textilkonstnärer som Judith Johansson och Märta Måås-Fjetterström som båda hämtade design- och mönsterinspiration från den svenska naturen. Vi promenerar genom galleriet och stannar framför en iögonfallande matta med geometriska mönster som illustrerar Amir Frendbergs resonemang: Märta Måås-Fjetterströms flossavävda matta Ängarna som designades 1928. Konstverket går loss på 95 000 kronor. Lite längre bort hänger ytterligare en matta signerad Måås-Fjetterström: Grön äng designades 1928 och kostar i dag 89 500 kronor.
– Svenska mattor med 1900-talsdesign har linjära och geometriska mönster. Det gör att mattorna känns mycket lättare än till exempel de tyngre orientaliska mattor som ofta har starkare färger och mer krävande mönster.
– Konsthantverket i svenska mattor består ofta framför allt i hur färgerna är schatterade – många gånger är det fem-sex olika färger i varje inslagstråd.
Amir Frendbergs favoriter är de persiska mattorna.
– Sådana som är tätknutna, har kvalitetsull och gärna inslag av silke i mönstren. På 1970- och 80-talet kallade vi dem för bilhandlarmattor, eftersom de var populära bland bilhandlare.
Han menar att en vacker matta lyfter upp hela hemmet och skänker en varm atmosfär, absorberar ljud och är skön att gå på. Men främst inger den en hemtrevlig känsla.
– Jag tycker att ett vardagsrum utan matta är som en bil utan ratt. Tänk dig själv när du öppnar dörren och det ligger en vacker matta i hallen. Det är välkomnande.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.