Ericsson: ”Vi ska lösa problemen i konsumentdivisionen”

"Vi är på väg att lösa problemen i konsumentdivisionen och vi vet vart vi ska resa", säger Henrik Pålsson, chef för Ericsson Consumer Lab. Vägen till framgång är att lyssna mer på konsumenten.

Consumer Lab växer och får allt större inflytande i Ericsson som vill bli mer konsumentorienterat. Consumer Lab arbetar både för terminal- och systemdivisionerna såväl som för Ericssons systemkunder. Konsumentforskning och undersökningar görs i Europa, Asien och Syd – Nord Amerika. Consumer Lab har bland annat gjort 20 000 intervjuer om vad konsumenter kan tänkas vilja utnyttja mobilt internet till. ”Ericsson har en mycket bra världsbild. Den står sig väl med Nokias. Det har oberoende experter bekräftat”, säger Henrik Pålsson. Han vill dock inte tala om varför Nokia tagit marknadsandelar och Ericsson förlorat andelar och pengar på sina mobiltelefoner. ”Jag har svaret men det är inte min sak att prata om det”, säger Henrik Pålsson. Enligt Henrik Pålsson har Ericsson en unik koppling till hur hela samhället utvecklas. Det finns två starka strömningar i samhället. Den ena handlar om att spara tid, den andra går ut på att slå ihjäl tiden på ett underhållande sätt. ”Vi kallar det för save time och kill time.” När det gäller save time är mobilterminalen med telefon, e-post, kalender och adressbok det perfekta verktyget för den alltmer tidspressade moderna människan. Huvudmålgrupp är medelålders män i karriären.

”Med mobilterminalen kan du kontrollera tillvaron och vara i händelsernas centrum. Det grundläggande behovet är att kunna hantera tiden effektivare”, säger Henrik Pålsson. Den andra strömningen kallar Ericsson för instant gratification. Unga postmoderna människor vill ha omedelbara kickar i form av underhållning i form av dataspel, att ladda ned musik, nyheter och annan förströelse. Kill time, alltså. Nästan 100 procent av Skandinaviens unga har mobiltelefon och konsumtionsmönstret har ändrats radikalt. ”Förr köpte pappa en ny mobiltelefon och så fick ungdomarna ärva den gamla. Nu köper ungdomar ny mobil och så får pappa ärva den förra”, säger Henrik Pålsson. När det gäller just mobil underhållning är det stora pengar mobiloperatörerna kan komma att få del av genom distribution och nya tjänster i framtidens 3G-nät. Musikindustrin omsätter till exempel 32 miljarder dollar.

Dataspelsindustrin är värd 26 miljarder dollar. En tredje jätteindustri som väntas spilla över intäkter till 3G-operatörerna och mobila portaler är spel som Lotto, Stryktips och liknande. I de undersökningar som Consumer Lab gör för att hitta konsumenters behov kommer ofta det ökande antalet sladdar upp som det största hindret i vardagslivet. ” Alltfler apparater gör att vi har fler sladdar och skarvdosor överallt. Sladdarna blir ett hinder. Bluetooth, mobiltelefoni och mobilt internet ligger så rätt.” Consumer Lab kan identifiera möjligheter, inte förutse framtiden, enligt Henrik Pålsson. ”Vad konsumenten vill är en sak. Exakt hur det blir beror minst lika mycket på hur branschen beter sig.” ”WAP har haft en trög start. Japanska I-mode har däremot slagit igenom. Operatören DoCoMo dominerar så i Japan att när de bestämmer sig så går landet i den riktningen.” ”I Europa har vi inte så dominerande spelare. Här förhandlar aktörerna om vart vi är på väg. Branschen diskuterade WAP och så spred det sig via medierna till konsumenterna. Stora förväntningar skapades för tidigt. De sprack när det visade sig att tjänsterna inte fanns där.” Ericsson ifrågasätts titt som tätt av varumärkesexperter för att försöka göra mobiltelefoner till för många olika målgrupper. Det gör att Ericsson riskerar att inte bli någon målgrupps riktiga favorit.

”Hur breda varumärkena kan vara beror på bransch och hur hård konkurrensen är. Mobiltelefoni är fortfarande en högteknologibransch. Då brukar man säga att the rule of three gäller. Det finns utrymme för tre breda globala spelare. Övriga får nischa sig”, säger Henrik Pålsson. Nokia är störst med nästan 30 procent av terminalmarknaden. Motorola är näst störst med 18 procent och Ericsson trea med tio procents marknadsandel. Investmentbanken Merril Lynch spår att Nokia kommer att öka sina marknadsandelar och att både Motorola och Ericsson kommer att tappa andelar till Samsung, Panasonic och Siemens. Igår blev det klart att holländska Philips och sydkoreanska LG Electronics pratar om att slå ihop sina mobiltelefonverksamheter. De får cirka sex procent av marknaden.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.