Laddar

Explosion på outplacementsidan

Vilken rekordvår! Under första halvåret 2009 mer än femdubblades omsättningen för outplacemen¬tjänster. Men faktureringen för rekryteringsuppdragen mer än halverades.

Det är svårt att tänka sig någon skönare bransch att vara i än be¬manningsbranschen, både mitt under brinnande finanskris och nu när det börjar vända uppåt igen. Åtmins¬tone för de bemanningsföretag som har tre eller fyra ”ben” att stå på – en kombination av verksamhetsområdena personaluthyrning, rekrytering, outpla¬cement (omställning) och ibland även entreprenad.

I goda tider hjälper man kundföreta¬gen att rekrytera ny personal. I dåliga tider hjälper man företag att minska personalstyrkan. Därmed är företaget så gott som konjunktursäkrat och har all¬tid jobb att göra. Trots att även beman¬ningsföretagen drabbats hårt av krisen måste resultatförsämringen sägas vara en bra bit mildare än för de allra flesta branscher. Och det är outplacementde¬len som hållit ställningarna, medan re¬kryteringsdelen backat.

Samtidigt som sysselsättningsgra¬den sjunkit kraftigt i Sverige har beman¬ningsföretagens intäkter för rekrytering halverats under de första sex månaderna i år, jämfört med samma period förra året. Det visar statistik från branschför¬bundet Bemanningsföretagen.

Intäkterna för outplacementtjänster ökade däremot med 548 procent under första halvåret 2009.

Området personaluthyrning noterade en rekordomsättning under 2008, men har under första halvåret i år har om¬sättningen minskat med 29 procent.

Henrik Bäckström är förbundsdirek¬tör på Bemanningsföretagen, som orga¬niserar ungefär 400 företag i uthyrning/rekrytering/outplacementbranschen. Han har nästan svårt att smälta den exempellösa tillväxten för outplace¬mentdelen.

– Det är en sådan ex¬plosion! I år uppskattas marknaden till mellan fyra och fem miljarder. Jämför det med om¬sättningen under 2007, då handlade det om en flugskit i Atlanten, bara ett par hundra miljoner. Och under 2008, då om¬sättningen var en halv miljard, säger Henrik Bäckström.

Förklaringen är förstås det tuffa läget på arbetsmarknaden och de stora personalminsk¬ningar som började i industrisektorn för att sedan sprida sig till tjänsteföre¬tagen.

Regeringens beslut att ge Arbetsför¬medlingen resurser för att lägga ut out¬placementuppdrag på externa aktörer är den händelse som haft störst inverkan på tillväxten. Så mycket som 2 miljarder kronor har Arbetsförmedlingen tillde¬lats i syfte att underlätta för svenskar att få ett nytt jobb, eller hitta annan sys¬selsättning.

Dessutom har Trygghetsfonden, som ägs av LO och Svenskt Näringsliv, tidi¬gare anslagit nästan lika mycket i stöd till krisdrabbade företag som behöver hjälp med sina personalneddragningar. Totalt handlar det alltså om fyra miljar¬der kronor som Arbetsförmedlingen och Trygghetsfonden kommer att lägga på outplacement.

Men Henrik Bäck¬ström är inte bara glad åt utvecklingen. Tillväx¬ten har lockat många lycksökare till outplace¬mentbranschen och nu hotas kvaliteten, menar han.

– Nu är det upp till bevis för de här nya fö¬retagen.

Avde drygt 1000 fö¬retag som skickade in anbud har 940 godkänts av Arbetsförmedlingen. Henrik Bäckström har studerat listan. Det har inte lugnat honom, tvärtom.

– De allra flesta av fö¬retagsnamnen känner jag faktiskt inte igen. Jag tror att många kommer att få svårt att leverera det man lovat inom outplacement. Risken är att det görs ett dåligt jobb, att arbetslösa individer inte får den hjälp man väntar sig.

Så risken är att delar av de här fyra miljar¬derna går i sjön?

– Det återstår att se om det blir så. Vad gäller de pengar som kommer från Trygghetsfonden är det inte så, de är redan fördelade på 140 outplacementfö¬retag som samtliga är beprövade, utvär¬derade och erfarna. Men Arbetsförmed¬lingens leverantörer…

För att minska risken för fiasko fun¬derar förbundet Bemanningsföretagen att starta en undergrupp, just för out¬placementdelen. Hur det än går med de planerna vill Henrik Bäckström på något sätt få till en auktorisering av fö¬retagen.

– För att ett företag ska bli godkänt ska det uppfylla vissa kriterier, som att det har ett antal referensföretag och en specificerad arbetsprocess. Vi jobbar med det här nu, säger han.

Många verkar tro att det är lätt att driva outplacementverksamhet men det stämmer rakt inte, tycker Henrik Bäck¬ström.

– För det första måste man ha ett jät¬testort nätverk för att lyckas. Framför allt med personalchefer som du bara kan ringa till och säga att ”nu har jag tre personer som passar för er” och veta att de litar på ditt ord.

Rakettillväxten för omställ¬ningsdelen orkades inte kompensera fullt ut för efterfrågeraset för rekryte¬ringar. Totalt sett har bemanningsbran¬schen gjort ett rejält tapp. Första halv¬året 2009 är det svagaste halvåret sedan mätningarna inleddes. Omsättningen minskade med en fjärdedel.

Outplacement- och rekryteringsföre¬tagens omsättning såg långt bättre ut 2008 än första halvåret i år. Krisen hade inte hunnit få genomslag ännu. För hel¬året 2008 ökade omsättningen i genom¬snitt med sex procent för de 60 största bolagen, enligt Konsultguidens statistik. Några av företagen sticker ut med långt bättre siffror. Wise Group, som är en kon¬cern med fyra dotterbolag som är spe¬cialiserade på chefsrekrytering, beman¬ning, outplacement och flera typer av HR-tjänster, ökade sin omsättning med hela 37 procent till 106 miljoner. Då är det lätt att vara kaxig nog att hoppa över Arbetsförmedlingens jätteupphandling.

– Vi valde att inte delta i upphandling¬en. Vi tyckte att det var för dåligt betalt för att vi skulle kunna göra ett seriöst jobb, säger Johan Segergren, vd på Wise Consulting som är det dotterbolag som erbjuder outplacementtjänster.

Johan Segergren menar att Wise Con¬sulting är väl positionerat för tillväxt. Kunderna finns främst inom läkemedel, bank- och försäkringssektorn. Han är inte rädd för att arbets-marknaden ska vända till det bättre.

– Visst kan man tänka sig att det skulle inne¬bära mindre jobb för ett outplacementbolag om det nu lättar på jobb¬marknaden. Men efter¬som vi är nischade på chefer och specialister så har vi alltid uppdrag. För de grupperna behövs det alltid omställning eller coaching, oavsett konjunktur, säger han.

– I goda tider handlar det om att våra karri¬ärcoacher kan ta sig an framtida stjärnor. Jag tror att karriär¬coachning och chefsutveckling kommer att få ett uppsving, marknaden kommer att mogna.

En egen undersökning som Wise Con¬sulting gjort visar att nio av tio av de personer som man tar sig an för ”om¬ställning” får ett nytt jobb, startar egen verksamhet eller inleder en längre ut-bildning inom sex månader.

– De allra flesta av dessa får ett nytt jobb, säger Johan Segergren.

Inom Wise Group finns även dotterbo¬laget K2, som arbetar med headhunting och rekrytering av nyckelpersoner. Efter ett tufft första halvår har kunderna bör¬jat återvända, enligt Johan Segergren. Trots att det fortfarande ser tunt ut i tid¬ningarnas platsannonsbilagor finns det gott om jobb för rekryteringsbolagen, menar han.

– Det kan vara så att företagen kom¬mer i gång med search först när konjunkturen är på uppgång. Man vill ha cheferna på plats först innan man börjar leta efter andra medar¬betare, då kan nog plats¬annonseringen i media komma i gång också.

Snabbväxande Stu¬dentConsulting är ett bemanningsföretag som nu vrider om sin verk¬samhet från att främst omfatta uthyrning och rekrytering till outpla¬cement. På uppdrag av Arbetsförmedlingen ska Studentconsulting hjälpa drygt 1000 ar¬betslösa unga människor att komma ut i arbetslivet. Dessutom har man inlett samarbete med outplacementföretaget Propell.

Under 2008 ökade StudentConsulting sin omsättning med 38 %, till 429 mil¬joner kronor. Enligt Tobias Lindfors, vd på StudentConsulting, tog hans bolag marknadsandelar på en vikande mark¬nad under första halvåret i år. Det är flexibiliteten som är nyckeln till fram¬gång för hans bolag, menar han.

– StudentConsulting är bäst i bran¬schen på flexibilitet. I en tuffare kon¬junktur ökar våra kunders behov av flexibilitet, av timbemanning och kom¬binationen av timbemanning och hel-tidsbemanning. Medan behovet av hel¬tidsbemanning och rekrytering ökar i en högkonjunktur.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.