Facebooks snobbiga lillebror

Den utsågs till världens bästa affärsbok 2020. Bokpodden läser det ultimata reportaget om Instagram.

Det är ett kärt återseende när Bokpodden denna vecka gästas av Johan Anderberg, författare, journalist och tidigare programledare för just Bokpodden. Och som bisittare denna vecka praoar även programledaren Erika Eliassons son Frank.

Bokpodden avsnitt: 048

Publiceras: fredag den 29 januari år 2020 kl 06.00.

Veckans gäst: Johan Anderberg, författare och journalist.

Veckans bok: ”No Filter: The Inside Story of Instagram” av Sarah Frier.

Sidor: 352.

Utgivningsdatum: 14 april 2020.

Programledare: Erika Eliasson, vvd på Lendify och Erik Wahlin, journalist.

Om podden: Bakom Bokpodden står Affärsvärlden och Lendify. Varannan fredag morgon publiceras ett nytt avsnitt, och finns att lyssna på Affarsvarlden.se och alla större poddplattformar inklusive Spotify och Apple.

I det här avsnittet diskuteras den uppmärksammade reportageboken ”No Filter” av Sarah Frier, som bland annat prisats som ”the Business Book of the Year” i fjol av Financial Times och McKinsey.

Författaren är journalist på Bloomberg Businessweek, stationerad i San Francisco och ansvarig för att bevaka just Facebook, som äger Instagram sedan år 2012.

Bokens idé är att skriva den ultimata boken om Instagram som företag och är ganska rakt berättad. Den handlar om hur Instagrams grundare Kevin Systrom and Mike Krieger kom på idén, hur de byggde upp bolaget, hur de blev köpta och uppätna av Facebook.

”Kevin Systrom åker på fotokurs i Florens, och har med sig den bästa fotoutrustningen man kan köpa för pengar. Hans lärare ger honom istället en gammal enkel kamera, och Systrom inser begränsningarna kan vara en fördel”, säger Johan Anderberg.

Iphone och andra smartphones hade då, för drygt tio år sedan, förhållandevis dåliga kameror. Kevin Systrom lägger ihop ett och ett, och ut kommer idén till det som skulle bli en av de mest framgångsrika apparna i historien.

Johan Anderberg, Erik Wahlin och Erika Eliasson.

”Svårigheten med startups är att gå från att locka early adopters till den breda massa, det som kallas djävulsgapet. Det är väldigt intressant hur Instagram tar sig över det gapet”, säger Erika Eliasson.

Precis när Instagram är på väg att haverera på grund av att bolaget växer för fort och omöjligt kan hinna med att anställa och utveckla i den takt som behövs för undvika att krascha, då kommer Facebooks grundare Mark Zuckerberg med ett bud på 1 miljard dollar. Det var 2010.

I åtta år är sedan Kevin Systrom and Mike Krieger ansvariga för Instagram, fast inom Facebook-koncernen. Hösten 2018 valde duon att lämna. Systrom sägs i dag vara god för 2 miljarder dollar, och Krieger ”bara” 100 miljoner dollar.

”Hur de två såg på sig själva inom Facebookorganisationen är lite underlig. Att man lät dem hållas är också konstigt. Instagram hade ett eget kontor inne på Facebok, med lite bättre kaffe och sånt”, säger Johan Anderberg.