Färre prenumeranter för Readly – men lägre kundbortfall

Digitala mediebolaget Readly kom in med stigande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade. Siffrorna är i linje med de preliminära som släpptes i slutet av januari.
Färre prenumeranter för Readly – men lägre kundbortfall - Readly magasin

Omsättningen steg 16,2 procent till 156,6 miljoner kronor (134,8). Samtidigt så tappade man 5,4 procent av sina fullt betalande prenumeranter. Man har nu 452 466 betalande prenumeranter (478 362).

Genomsnittlig intäkt per användare, även kallat ARPU, steg till 109 kronor (95)

Bruttovinsten blev 57,5 miljoner kronor (45,1), med en bruttomarginal på 36,7 procent (33,5). Det överstiger det långsiktiga finansiella målet om 35 procent, och enligt vd Mats Brandt visar det på förmågan att skapa värde.

Justerat ebitda-resultat uppgick till -12,1 miljoner kronor (-41,4). Rörelseresultatet blev samtidigt -49,3 miljoner kronor (-50,3).

Omställningen till att bli ett lönsamt företag uppges fortsätta och Readly ser en utveckling mot detta som går snabbare än väntat.

Resultatet efter skatt blev -28,9 miljoner kronor (-49,4).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -11,6 miljoner kronor (-28,2).

Likvida medel uppgick till 188,7 miljoner kronor (306,2).

”Omställningen till en mer effektiv marknadsföring fortsätter. Genom en bättre allokering mellan olika länder och kanaler ser vi mycket bra utfall i nyckeltal såsom konvertering och livstidvärde. Vi noterar också en mycket lägre nivå av kundbortfall (churn) än på flera år”, säger vd Mats Brandt.

Readly, Mkr Q4-2022 Q4-2021 Förändring
Nettoomsättning 156,6 134,8 16,2%
Bruttoresultat 57,5 45,1 27,5%
Bruttomarginal 36,7% 33,5%
EBITDA, justerat -12,1 -41,4
Rörelseresultat -49,3 -50,3
Nettoresultat -28,9 -49,4
Resultat per aktie, kronor -0,8 -1,3
Kassaflöde från löpande verksamhet -11,6 -28,2
Likvida medel 188,7 306,2 -38,4%

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.