Kommentar Netflix
Afv kartlägger: Så är ekonomin i prenumerationsbolagen
När Netflix presterat som allra bäst har videostreamingjätten haft kundbortfall på runt 2% per månad. Det kan låta lågt men innebär ändå att drygt 20% av kundbasen säger upp tjänsten sett över ett år. Och strävar bolaget efter att växa antalet kunder med säg 10% årligen behöver man alltså ha ett kundintag på hela 30%.
Liknande matematik – fast värre – möter alla de svenska prenumerationsbolagen som Spotify, Storytel och Readly men även appbolagen Sleep Cycle och Albert.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här