Afv kartlägger: Så är ekonomin i prenumerationsbolagen

Ibland är det missvisande att stirra blint på tillväxt och marginaler. Det gäller inte minst prenumerationsbolag som trots hög bruttomarginal kan dölja trasiga affärsmodeller under ytan.
Afv kartlägger: Så är ekonomin i prenumerationsbolagen - Pren.bolag

När Netflix presterat som allra bäst har videostreamingjätten haft kundbortfall på runt 2% per månad. Det kan låta lågt men innebär ändå att drygt 20% av kundbasen säger upp tjänsten sett över ett år. Och strävar bolaget efter att växa antalet kunder med säg 10% årligen behöver man alltså ha ett kundintag på hela 30%.

Liknande matematik – fast värre – möter alla de svenska prenumerationsbolagen som Spotify, Storytel och Readly men även appbolagen Sleep Cycle och Albert.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här