Färre leveranser för Volvo

Leveranserna från Volvo-koncernens lastbilsverksamhet minskade med 10 procent i november.

Leveranserna från Volvo-koncernens lastbilsverksamhet var 18.224 lastbilar i november. Det är en minskning med 10 procent jämfört med samma månad i fjol. Det framgår av bolagets leveransrapport.

Marknaden hade räknat med 19.060 lastbilar, enligt SIX News/Inquiry Financial enkät.

I siffrorna ingår inte samriskbolagen Eichers och DND:s leveranser som från och med januari 2013 inte längre konsolideras i Volvokoncernen med 50 procent.

Leveranserna inklusive 100 procent av samriskbolagens leveranser var 20.505 lastbilar. Här hade marknaden räknat med 21.537 lastbilar, enligt enkäten.

Volvokoncernens leveranser i Europa minskade med 31 procent till 6.291 lastbilar i november i årstakt. Väntat här var en minskning med 22,8 procent till 6.998 lastbilar enligt en enkät från SIX News/Inquiry Financial.

I Västeuropa föll försäljningen med 27 procent till 5.154 lastbilar och i Östeuropa var nedgången 43 procent till 1.137 lastbilar.

I Nordamerika var leveranserna upp med 21 procent till 5.046 lastbilar, att jämföra med väntade +35 procent till 5.664 lastbilar. I Asien steg leveranserna med 9 procent till 3.010 lastbilar, där väntat var +4,8 procent till 2.901 lastbilar. Sydamerika föll 16 procent till 2.440 lastbilar, att jämföra med väntade -31 procent till 1.995 lastbilar.

Volvo Lastvagnars leveranser föll med 13 procent till 10.693 lastbilar i november jämfört med samma månad i fjol.

Leveranserna från Mack uppgick till 2.451 lastbilar under månaden, vilket var en ökning med 43 procent.

Renault Trucks levererade 3.155 tunga lastbilar, en minskning med 31 procent.

Leveranserna från UD Trucks uppgick till 1.948 lastbilar, en ökning med 11 procent jämfört med samma månad i fjol.

100 procent av leveranserna från samriskbolaget Eicher uppgick till totalt 2.258 lastbilar i månaden, en ökning med 21 procent jämfört med samma månad i fjol.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.