Feelgood: Hälsosam vinstkontroll

Friskvårdbolaget Feelgood har samlat fysioterapi, motion och företagshälsovård under samma hatt. I år sänker bolaget tillväxten för att istället försöka höja vinsten.

Hälsoföretaget Feelgood startades 1995 och har sedan dess vuxit i ett rasande tempo. 1998 ökade omsättningen med 120 procent och i fjol med 200 procent. Årets intäkter väntas uppgå till 300 miljoner kronor.

Privata hälsotjänster

Feelgood surfar på vågen av friskvårdssatsningar inom tjänstesektorn. De anställdas hälsotillstånd påverkar tjänsteföretagens kostnader och effektivitet och därför försöker företagen också ombesörja att deras personal håller sig så friska som möjligt. Därtill håller kostnadsansvaret för de anställdas hälsa på att förskjutas från stat till företag. Efterfrågan på hälsotjänster i privat regi, såväl läkarundersökningar som motion, har därför ökat.

Feelgood satsar på att företagen vill köpa all friskvård från en och samma aktör. Till de tidigare verksamheterna, fysioterapi (sjukgymnastik och rehabilitering) samt motion och hälsa (styrketräning, aerobics etc.) har bolaget därför fogat ytterligare en verksamhet, företagshälsovård. Köpet av Skandias företagshälsovårdskedja Workline i december tillförde Feelgood ytterligare 60.000 kunder och fördubblade bolagets försäljning.

Det sammanlagda värdet för Feelgoods olika tjänster uppskattas till cirka 6 miljarder i Sverige och 10 miljarder i hela Norden. Den årliga tillväxten ligger runt 5-6 procent men vissa tjänster som fysioterapi, motion och hälsa växer med 10 procent. Hittills har Feelgood expanderat snabbare än så, den organiska tillväxten ligger mellan 15 och 20 procent årligen.

Geografisk samordning

Men den främsta tillväxten i Feelgood sker genom köp av befintliga rehabiliteringskliniker, motionsanläggningar, konsultföretag inom friskvård, privatmottagningar etc. som i regel har svag eller ingen lönsamhet alls.

Tanken är att samordna olika typer av friskvårdsverksamheter på samma ort och därigenom spara pengar inom marknadsföring, försäljning och administration. Feelgoods kunder ska erbjudas paket av tjänster från bolagets tre verksamhetsområden.

Enbart köpet av Workline väntas ge en årlig merförsäljning på 15-25 miljoner kronor. Många av Worklines kunder köper nämligen motionstjänster från andra leverantörer som kan flyttas över till Feelgood. Omvänt ska Feelgoods befintliga kunder lockas att köpa företagshälsovårdstjänster via Workline.

Företag är största kunderna

90 procent av Feelgoods omsättning kommer från företagskunder, huvudsakligen små och medelstora företag. Feelgoods 28 anläggningar innebär en geografisk täckning som kan göra bolaget till ett intressant alternativ även för större kunder med verksamhet på flera orter.

Än så länge är Feelgood unikt i Sverige med att erbjuda både hela floran av hälsorelaterade tjänster och en geografisk täckning. Utomlands finns det emellertid vissa renodlade större aktörer som börjat expandera till andra områden. Exempelvis amerikanska Bally Total Fitness inom motion som håller på att bredda sitt utbud med fysioterapi (sjukgymnastik).

Köper billigt

Hittills har Feelgood köpt verksamheter billigt. Prislapparna har legat runt 30 öre per omsättningskrona, att jämföra med aktiemarknadens värdering av Feelgood på 85 öre per omsättningskrona. Om Feelgood lyckas utvinna de planerade samordningsfördelarna återstår dock att bevisa. Bolaget visar fortfarande förlust.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.