Festen är över

Två tredjedelar av de största svenska e-handlarna behöver nytt kapital inom ett år. Nu väntar nedläggningar och sammanslagningar. Vågen av konkurser har bara börjat.

Utgallringen inom e-handeln är i full gång. Den började redan i våras med Boo.coms uppmärksammade konkurs. Affärsvärlden har granskat den finansiella ställningen för ett 30-tal e-handelsplatser, bland dem de mest välbesökta och välkända sajterna. Inte någon av de specialiserade e-handelssajterna gör vinst och hela två tredjedelar av de stora e-handelsbolagen behöver nytt kapital inom det närmsta året.

”Act big”

För ett år sedan rådde hysteri på marknaden. Pengar fanns det hur mycket som helst av och kapitalet sökte sig i princip till alla bolag som innehöll bokstavskombinationen IT. Expansion var det viktigaste, och strategin kom att betyda enorma satsningar på reklam. Det betydde att kapitalet försvann lika fort som det kom in.

”Många såg på hur folk byggde företag som såg stora ut, hade stora PR-fester, och agerade efter en ’act big‘-mentalitet. Vi gjorde likadant”, säger Henrik Kjellberg, VD för Sprayägda E-lab. ”I och med att så många bolag som såg stora ut även fick riklig belöning genom att få in billigt kapital, så gick det inte att ignorera den eufori som rådde. Det hade i det läget varit affärsmässigt fel”.

E-lab kontrollerar flera e-handelsplatser, och var en av dem som drogs med i hetsjakten på expansion (även om Spray inte expanderade allra snabbast i branschen).

Facit i hand

Idag ser det annorlunda ut och med facit i hand går det att konstatera att mycket gick fel och att olyckskorparna fick rätt, i flera avseenden:

o Det fanns ingen fördel i att vara först på plan, eftersom det blev liktydigt med att man själv fick göra alla misstag.

o Det gick inte att bygga nya varumärken som effektivt kunde konkurrera med traditionella butiker.

o Internetbetjäning är oftast krångligare och tar längre tid än inköp i vanliga affärer, vilket betyder att handeln inte är så stor som många hoppats. Knappt någon, utom förlustmaskinen Letsbuyit, har kommit upp i nivå med en normalstor Ica-butik. En bidragande orsak till den måttliga försäljningsutvecklingen är att internethandel väldigt sällan tillför effektivitet.

Samtidigt har investerarnas tålamod tagit slut. Tillväxt är inte längre lika viktigt. Ägarna vill få avkastning på sitt kapital och det går bara om tillväxten kan kombineras med lönsamhet. Därför måste företagen koncentrera sig på att hålla nere kostnaderna istället. Anställda sägs upp och satsningarna på marknadsföring blir mindre. Dyra kontor på Stureplan i centrala Stockholm kommer förmodligen att bytas ut mot billiga lokaler i utkanten av staden.

Stora rationaliseringar sker i nästan alla e – handelsföretag.

Skönhet räcker inte

Konkurser i kända bolag som skivsajten Boxman och Dressmart, som sålde skjortor, gör att det har blivit en smittoeffekt. Det betyder i sin tur att många företag som har det tufft i dagsläget troligen snart är borta. Ett sådant företag är skönhetssajten Snowdrops. Pengarna är slut och det är svårt att hämta in nytt kapital för att sälja t.ex. som rakvatten på internet.

Konkurrenten Glamorama klarar sig längre, några månader till, men räknar med att behöva ta in nytt kapital i början av nästa år. Fotbollssajten Eurofootball, som ägs av IT Provider, har sagt upp de flesta anställda och även där börjar kassan bli tom. En av bilhandlarna på nätet, Autobytel, har problem. Det Bilia-kontrollerade företaget har till exempel bytt VD tre gånger på kort tid. Just nu försöker det sig på en omstart. Konkurrenten Bytbil, som startade i liten skala, utan pukor och trumpeter och utan externt riskkapital, fungerar betydligt bättre.

Klädförsäljningen på internet har redan fått dåligt rykte på grund av konkurserna i Boo.com och Dressmart. Kollegan Zoovillage, som säljer modeinriktade kläder till landsorten, har under sommaren och hösten fått in 28 miljoner kronor. De pengarna räcker till maj 2001. En mindre sajt, Ringa.com som säljer teleutrustning, behöver få in pengar i november, efter att handeln startade så sent som i mars:

”Just nu ser det inte så ljust ut (att lyckas dra in hela emissionen)”, säger Fredrik Garmer, VD för Ringa.com.

Opportunistiskt kapital

Fredrik Garmer, liksom representanter för de flesta av de företag Affärsvärlden varit i kontakt med, anser ändå att försäljningen rullar på bra. Ringa.com har till exempel med sina sju anställda för närvarande en årsomsättningstakt på 8,5 miljoner kronor.

”Vi har redan sett en viss ökning när det gäller antalet besökare, vilket beror på Boxmans konkurs”, heter det från ett företag. Ett annat hävdar att: ”Detta (utslagningen) är perfekt; vi får fler kunder när konkurrenter försvinner”. Några företag är dock besvikna på riskapitalisterna. En VD på ett av de större internetföretagen säger att ”branschen består av för mycket opportunistiskt kapital och för lite långsiktigt riskkapital”.

Undergång

Ett företag som ser relativt ljust på framtiden är varuhuset Toga. Bolaget håller på att fusioneras med norska Yatack. Men aktiekursen visar på problemen. Den inofficiella handeln i Togaaktier sker till kurser på cirka 15 kronor, hela 92 procent lägre jämfört med toppkurserna från i våras.

Vad som nu väntar branschen är en fortsatt utrensning och konsolidering. Handelns Utredningsinstitut räknar exempelvis med att majoriteten av de nuvarande e-handlarna är dömda till undergång. De bolag som blir kvar blir därför de som tillfredsställer vissa unika behov, och som förmår ta betalt för det merarbete som hemdistributionen innebär. .

Allianser

Därför kommer det att inträffa fler konkurser, men de flesta nedläggningar blir antagligen inte så dramatiska. Istället sker strukturomvandlingen i form av sammanslagningar eller allianser. Några exempel på sådana strukturaffärer är brittiska QXL:s köp av auktionssajten Bidlet, Traderas samgående med Bid2day och franska Ibazars förvärv av auktionssajten Bamba.

”Sverige är ett litet land och många pratar med varandra. Jag är fullständigt övertygad om att vi har samarbete inom logistik och trafik inom två år”, säger Per Hallberg, VD för internetvaruhuset Paletten.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.