Fingerprint Cards minskar omsättning och vänder till förlust

Teknikbolaget Fingerprint Cards redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade förlust mot föregående periods vinst.
Fingerprint Cards minskar omsättning och vänder till förlust - WEB_INRIKES
Foto: Thomas Johansson / TT

Omsättningen sjönk 15,4% till 300,2 miljoner kronor (354,7). Bolaget pekar på en relativt stark jämförelsesiffra då säsongseffekten med svagare volymer inte märktes av i första kvartalet förra året.

”Vår tillgång till produktionskapacitet var tillfredsställande, men de covid-19-relaterade restriktioner som infördes i Kina i slutet av kvartalet medförde störningar i våra logistikkedjor med förseningar av varuleveranser som följd. Detta hade en dämpande effekt på omsättningsutvecklingen, då vår aktivitetsnivå vanligen är hög mot slutet av kvartalet. Nedstängningarna i Kina har även lett till minskad försäljning av smartphones i landet, och det är i skrivande stund oklart hur länge restriktionerna kommer att fortgå”, uppger VD Christian Fredrikson.

Bruttomarginalen försvagades till 20,4% (28,8), vilket beror på en temporärt mindre gynnsam produktmix. Bedömningen från bolaget är att mixen kommer att förbättras löpande under året.

Ebitda-resultat blev -10,1 miljoner kronor (17,2).

Rörelseresultatet blev -31,7 miljoner kronor (1,7).

Resultatet före skatt var -34,0 miljoner kronor (12,2).

Resultatet efter skatt blev -26,1 miljoner kronor (7,5).

Resultat per aktie hamnade på -0,09 kronor (0,03).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -90,3 miljoner kronor (36,3).

Fingerprint Cards optiska under-displaylösning har nu klarat kvalifikationstesterna hos en stor asiatisk smartphonetillverkare meddelas det i samband med rapporten.

”Vi förväntar oss de första kommersiella projekten i år, vilket skulle innebära att vi går in i ett helt nytt marknadssegment som erbjuder attraktiva tillväxtmöjligheter för oss framöver. Vi förväntar oss också att marknaden för underdisplaysensorer för smartphones kommer att fortsätta växa och stabilisera sig på en årlig adresserbar marknadspotential om cirka 600 miljoner enheter 2026. Vår ambition är att vara en betydande aktör inom detta segment”, säger VD Christian Fredrikson.

Fingerprint Cards, Mkr Q1-2022 Q1-2021 Förändring
Nettoomsättning 300,2 354,7 -15,4%
EBITDA -10,1 17,2
EBITDA-marginal 4,8%
Rörelseresultat -31,7 1,7
Rörelsemarginal 0,5%
Resultat före skatt -34,0 12,2
Nettoresultat -26,1 7,5
Resultat per aktie, kronor -0,09 0,03
Kassaflöde från löpande verksamhet -90,3 36,3
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.