Fingerprint vinstvarnar

Fingerprint Cards sänker prognosen för 2014. Enligt den nya prognosen väntas försäljningen för året inkom mellan 230 till 330 miljoner kronor.

Tidigare låg prognosen på en nivå över 500 miljoner kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Den sänkta prognosen beror på marknadsintroduktionen av ett fåtal betydande smartphones med fingertryckssensorer förskjutits till det första halvåret 2015 samt att försäljningen till lanserade produkter hittills inte nått upp till bolagets förväntade volym.

Fingerprint Cards uppnådde under det tredje kvartalet en försäljning på 66 miljoner kronor. Ebitda-resultatet låg på -21 miljoner kronor under perioden.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Orderstocken uppgick till 50 miljoner kronor med en likviditet på 190 miljoner kronor vid utgången av det tredje kvartalet.

I det fjärde kvartalet spår bolaget en försäljning om mellan 100 till 200 miljoner kronor.

Fingerprint spår i en ny prognos för 2015 en försäljning överstigande 1 miljard kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande.

För 2015 ser bolaget en starkt ökande efterfrågan framför allt på touchsensorer men även för swipesensorer i de lägre prissegmenten av smartphones.

Fingerprint har i dagsläget inte tillräcklig information för att kunna prognostisera påverkan av smarta kort på den totala affärsvolymen för 2015.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.