Bilindustri
Kinesiska bilhandlare har blåst upp försäljning med försäkringstrick

Tricket gick ut på att bilarna försäkrades i förväg, vilket enligt kinesiska branschregler gör att de kan registreras som sålda.
Enligt granskningen ska flera stora varumärken som BYD, Toyota, Volkswagen och Buick ha använt tricket. De tre utländska varumärkena driver sin verksamhet i Kina i partnerskap med de statligt ägda jättarna GAC och SAIC Motor Group.
I flera fall uppgav köpare att de först efter köp upptäckt att bilen redan var försäkrad i någon annans namn.
Granskningen omfattar klagomål från sajter som 12365auto och Black Cat samt kinesiska domstolars beslut. Praxisen ska ha ökat efter att prispressen i branschen tilltagit på senare tid.
Reuters har tidigare under månaden rapporterat att Geely ägda Zeekr använt knepet i slutet av 2024 via sin huvuddistibutör i Xiamen. Geely-aktien föll då 4 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.