Flygess med för mycket lån

ANALYS Norwegian överlevde ännu ett år med sin ”beställ rekordmånga plan i dag – lös finanserna i morgon”-strategi. Risken för totalhaveri kvarstår.

SÄLJ I Affärsvärlden nummer 7/2017 varnades för aktieriskerna i norska lågprisflygbolaget Norwegian. Säljrådet ser ut att gå hem då aktien är ned 17 procent under senaste året medan börserna stigit.

Den aggressiva expansionen, med europeiskt beställningsrekord av Boeing- och Airbus-plan, fortsätter drivas av skyhög belåning. Under fjolåret utökades flottan med en fjärdedel, från 116 till 144 plan. Efter att ha behövt sälja av plan äger Norwegian nu knappt halva flottan, resten ­leasas. Orderboken innefattar ytterligare över 220 nya plan.

Teorin är att en växande splitterny flotta kan räknas hem. Driftsekonomin blir bättre och kunderbjudandet mer attraktivt än konkurrenternas.

Problemet? Nya flygmaskiner kostar på. Norwegians balansräkning är redan pressad och lämnar inget utrymme för ­bakslag i den dagliga intjäningen. Här är det framför allt de yttre faktorerna flygbränslepris, valutarörelser och regleringar som över tid hjälper eller ­stjälper affären. Just nu går nettot åt fel håll, med stigande rå­oljepris som driver upp jetbränslepriset.

Detsamma gäller utrymmet för felberäkningar i bolagets svårförutsägbara expansions­vägar. 2017 års största nyhet här var i Latinamerika, där Norwegian ansökt om dryga 150 rutter via mångårigt krisdrabbade Argentina.

Aktiecaset bygger på ett Norwegian utan någon reträttväg ur sin belånade expansion. Grundscenariot är dryga 20 procents intäktstillväxt och ett rörelseresultat runt nollan i år. Via skalfördelar och att nyare rutter som går som tänkt ska lönsamheten kunna gå från usel till medioker från 2019, allt annat lika. I ett högst osäkert ljusblått scenario kan aktievärderingen då räknas hem i början av 2020-talet.

Högst säkert är att flygplan för ytterligare tiotals miljarder norska kronor måste finansieras. Snittanalytikern i Factsets databas ser nettobelåningen tredubblas till knappt 60 miljarder år 2020, medan egna kapitalet hålls nere till runt en tiondel av nettoskulden längs med vägen. Med flygbranschen som notorisk värdeförstörare blir aktie­resan framåt ett finansiellt roulettespel för att få syna en osäker uppsida.

Utsikterna för Norwegian har inte förbättrats märkbart. 2018 bör bli ännu ett år när det är vettigare att resa med det norska lågprisbolaget än att äga dess aktier.

 

 

Ovanstående aktieråd från nästa nummer av magasinet Affärsvärlden förpubliceras här exklusivt för Affärsvärlden Analys+ läsare.

Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus

Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se

| Handla



Norwegian Air Shuttle bedriver flygverksamhet. Bolaget erbjuder resmål till och från Europa och till en stor del av världens kontinenter, inklusive Nordafrika, Mellanöstern, Nordamerika och Sydostasien. Visionen är att vara en långsiktig och hållbar aktör på flygmarknaden genom att erbjuda ett brett utbud av resor. Bolaget grundades 1993 och har sitt huvudkontor i Fornebu, Bærum.