Svenskar fönstershoppar mer på nätet – men köper mindre

Nordiska konsumenter har minskat sina nätinköp mest i världen. Samtidigt ägnar vi mer tid åt att fantisera om vad vi skulle kunna äga.
Svenskar fönstershoppar mer på nätet – men köper mindre - shopping näthandel
83% av köp inledda från mobilen och 77% av köp inledda från datorn slutförs inte, visar en ny undersökning. Foto: Jessica Gow / TT

Nya siffror visar att svenskars sug efter konsumtion är högt men att antalet shoppare som slutför sina inköp minskar. Trafiken till e-handelssidor har ökat med 6% under första kvartalet 2023, samtidigt som utgifterna för shopping minskat med 7% globalt och 10% i Norden, jämfört med samma period förra året. Det framgår av en undersökning genomförd av det globala mjukvaruföretaget Salesforce. Svenska konsumenter tillbringar alltså mer tid på handelsplattformar på nätet, men köper i slutänden mindre.

Fler drömmar, färre inköp

Majoriteten av fönstershoppare – eller screenshoppare, snarare – avbryter sina köp så sent som efter att de redan hunnit lägga varorna i kundkorgen. Totalt 83% av inledda köpen från mobilen och 77% från datorn slutförs aldrig. (Totalt läggs 68% av faktiskt slutförda ordrar från mobilen.)

Samtidigt köper allt fler konsumenter varor till nedsatt pris, en ökning till 25% jämfört med 19% under samma period förra året.

Dessa nya siffror presenteras i undersökningen Shoppingindex, som under årets tre första månader analyserat 1,5 miljarder e-handelstransaktioner i 40 länder, varav Sverige är ett.

”Konsumenters köpkraft har minskat betydligt på grund av höga räntor och inflation. Fler väljer därför att göra medvetna val för att spara pengar, bland annat genom att handla second hand. Även om det finns en ökande medvetenhet om att handla hållbart och minska klimatpåverkan, är det sannolikt att plånboken styr besluten just nu”, säger Martin Lindahl, ansvarig för Retail på Salesforce Sverige.

När det köps, är det begagnat

En nylig svensk undersökning utförd av PostNord, stöder Salesforce slutsats att intresset för begagnat och hållbart ökat markant, särskilt i åldersgruppen 18-29 år där 36% handlat begagnat online den senaste månaden.

Inom sporthandeln har även den cirkulära konsumtionen ökat, i form av second hand-försäljning och uthyrning. Där konkurrerar också kommunalt drivna Fritidsbanken om de svenska konsumenterna, genom att gratis långa ut friluftsutrustning till alla, en verksamhet som ökade 37% jämfört med samma period ifjol.

Även den svenska försäljningen av möbel- och heminredning påverkas enligt PostNord-rapporten av konsumenter som väljer att köpa och sälja begagnat, eller skjuta upp större inköp. Nyfunnen kreativitet hos kunderna hjälper inte heller e-handelsföretagen: många försöker skapa förändring med små medel ”kanske genom en ny kudde eller en trendig trådlös bordslampa”, enligt rapporten.

Bli snyggare, inte byggare

I PostNords svenska undersökning minskade den svenska e-handeln totalt ”bara” med 7% under årets första kvartal, jämfört med Salesforce siffra på -10% för Norden. Den mest dramatisk tillbakagången redovisar PostNord för bygghandeln, som tappade 24%. Men även dagligvaror samt möbel & heminredning förlorade ansenliga 14% vardera. I ett trängt hushållsekonomiskt läge säger sig 60% av tillfrågade i PostNords enkät handla ”mindre över lag”, och 43% köper fler varor på extrapris eller med rabatt.

Men på önsketänkande ser alltså varken räntor eller inflation ut att bita. Inte heller på faktiska inköp av produkter inom skönhet och hälsa. Det är redan det mest frekvent handlade segmentet, med 44% som gjort ett inköp under de senaste 30 dagarna, och var enligt PostNord under Q1 också det enda som inte tappade jämfört med ifjol.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets