Företagsskvaller på nätet

Kändisjournalisten Maria Roswall hoppade av arbetet på skvallertidningen Se & Hör. Nu börjar hon tillsammans med frilansfotografen Malin Bondeson konkurrera med de etablerade kändistidningarna med liknande material. På uppdrag av stora företag ska de dessutom göra reportage från deras personalfester och lägga ut vimmelbilderna på sin egen och företagens hemsidor.

”Många företag vill gärna få sina fester dokumenterade och då fotograferar vi som om det vore en vanlig kändisfest eller premiär. I dag saknas det en webplats som erbjuder reportagebevakning i form av företagsevents, nöjesvimmel och premiärer. Vi kommer att arbeta med att på uppdrag av företag bevaka deras fester och events”, säger Maria Roswall, grundare och delägare i företaget Mingel.

Det var i höstas som hon och frilansfotografen Malin Bondeson bestämde sig för att starta eget. I mars lanserar de sin sajt under förutsättning att de får ihop de 3 Mkr som behövs för att sjösätta företaget. För närvarande är de ute på en investeringsrunda. De räknar med en omsättning på mellan 7 och 8 Mkr under första året.

Mingel står på två ben. Det ena är traditionell nöjes- och skvallerjournalistik. Maria Roswall och Malin Bondeson kommer, precis som på Se & Hör, att bevaka kändisfester, premiärer och invigningar och lägga ut reportagen på sajten.

”Vi kommer också ha vanliga intervjuer, enkäter och skriva porträtt på kändisar. Detta ska i första hand frilansare göra. Vi vill också att kändisarna själva ska skriva bland annat krönikor hos oss”, berättar Maria Roswall.

På den verksamheten räknar hon inte med att bolaget kommer att tjäna några pengar, nyheterna och reportagen ska i första hand generera trafik till sajten. Kanske, i ett senare skede, kan det blir aktuellt att sälja annonser.

Det andra benet som Mingel ska stå på är det som företaget också ska tjäna pengar på. På samma sätt som Maria Roswall och Malin Bondeson gör traditionella mingelreportage ska de också göra det på uppdrag av olika företag. Hur mycket företagen behöver betala varierar beroende på hur omfattande uppdraget är, men en minimisumma är cirka 8 000 kronor.

Många fester som de stora restaurangerna och klubbarna i Stockholm ordnar är företagsfester och dessa väljer den traditionella veckopressen att inte skriva om eftersom det inte är särskilt kändistätt kring borden.

”Företagen lägger ut stora pengar på dessa fester och vill gärna ha det dokumenterat. I stället för att ha en fotograf som tar vanliga pappersbilder som blir liggande någon stans lägger vi ut våra bilder av företagets anställda på vår sajt. Vi länkar också materialet till företagets egen hemsida. De anställda tycker det är roligt att se sig själva när de var på fest dagen innan. Det är också ett bra sätt för företagen att visa att de bryr sig om sin personal”, säger Maria Roswall.

”Många företag vill också bli uppmärksammade för att de kanske blivit sponsrade av ett speciellt företag och vill att deras logotyper ska förekomma på mingelbilderna. Vanliga skvallertidningar brukar inte fotografera människor med exempelvis en stor logotyp i bakgrunden, men om vi gör ett företagsjobb så tar vi naturligtvis sådana bilder”, säger Maria Roswall.

Blir inte det en journalistisk konflikt? Ena dagen gör ni ett traditionellt kändismingelreportage och ska då vara oberoende, för att nästa dag rapportera om en företagsfest som betalar er för uppdraget?

”Jo, det kan bli svårt, men vi kommer fortsätta med att gå på en vanlig kändisfest och skriva att maten är dålig om den är det. Självklart blir journalistiken snällare på de företagsfesterna som vi får betalt för att skriva om.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.