Förlust för Björn Borg

Björn Borg rapporterar en förlust för det andra kvartalet. "Vi gör ett svagt kvartal", säger vd:n i rapporten.

Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på -2,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2019 (1,5). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (+0:06).

Nettoomsättningen uppgick till 142 miljoner kronor (140). Bruttomarginalen uppgick till 55,4 procent (59,9). Rörelseresultatet blev -1,7 miljoner kronor (2,9).

“Vi gör ett svagt kvartal. Andra kvartalet är historiskt sett vårt svagaste kvartal resultatmässigt”, skriver Henrik Bunge i vd-ordet med tillägg att valutaeffekterna även var mer gynnsamma under fjolårets andra kvartal.

Bolaget anger att e-handel växte med 8 procent i kvartalet. Omsättningstillväxten i grossistledet i Holland var 34 procent valutaneutralt.

“Även Sverige och Tyskland visar god tillväxt. I Finland tappar vi mot föregående år som ett resultat av att vi har valt att avsluta samarbetet med några kunder vars arbete inte varit i linje med varumärkets framtida inriktning. Våra jämförbara egna butiker i både Sverige och Finland växer med 1 procent mot föregående år, medan våra jämförbara egna butiker i Holland och Belgien minskar med 1 procent”, skriver Henrik Bunge även.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här